Afbeelding
Foto: Keramiekmuseum Princessehof

Princessehof presenteert internationaal keramiek onder de noemer Huid & Haar

Cultuur

Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden presenteert van 13 februari tot en met 31 oktober 2021 een brede internationale verzameling hedendaagse kunstwerken onder de noemer Huid en Haar.

De tentoonstelling bevat onder andere een keramische roze pruik van Per B. Sundberg (1964, Zweden), de architectonische sculpturen van Shahpour Pouyan (1979, Iran) en 3D geprinte vazen van Olivier van Herpt (1989, Nederland).

Alle werken zijn de afgelopen zes jaar verworven onder toeziend oog van Tanya Rumpff, conservator moderne en actuele keramiek. Huid & Haar: aanwinsten hedendaagse keramiek 2015 – 2021 is een weergave van Rumpff’s liefde voor keramiek. Zij neemt in het najaar afscheid van het Princessehof.

Vele internationale namen

Curator Rumpff selecteerde voor deze groepstentoonstelling werken van Cristian Andersen, Erik Andriesse, Adriana Baarspul, Claude Champy, Tal R, Navid Nuur, Johannes Nagel, Nicholas Pope, Olivier van Herpt, Oscar Santillan, Shahpour Pouyan, Per B Sundberg, Rachel de Joode en Johnny Rolf. 

Wig II van Sundberg is de laatste in een collectie van hedendaagse aankopen en schenkingen die conservator Tanya Rumpff heeft geïnitieerd. “Wat ik van deze werken zo bijzonder vind, is het onverwachte, het onbereikbare en het mysterieuze. Een keramist weet nooit wat er uit de oven komt, je krijgt er eigenlijk je vingers niet achter. En dat vind ik nou juist het fascinerende van keramiek. Het heeft iets alchemistisch, alsof je een tovenaar aan het werk ziet”, zegt ze.

Experimenten van keramisten met hun werkwijze

Huid & Haar laat een breed, internationaal verzamelgebied zien. Naast een diversiteit in vorm, functie en herkomst tonen de werken ook in welke mate hedendaagse keramisten experimenteren in hun werkwijze. Bijvoorbeeld het samenspel van fotografie en het sculpturale van Rachel de Joode (1979, Nederland), zij fotografeert oppervlaktes van klei, gips, huid en aarde en print deze op keramiek. 

Sky Excavation van Oscar Santillan (Ecuador, 1980) komt voort uit klei van vier verschillende buitenaardse grondsoorten (Venus, Mars, Mercurius en de Maan). De samenstelling van de grondstoffen is een samenwerking tussen de Ecuadoraanse kunstenaar en sterrenkundigen. De tentoonstelling is een ode aan keramiek van deze tijd, in al zijn vormen. Van organisch tot experimenteel en van Oost tot West.

Meer dan welk ander medium ook is keramiek van alle tijden en van iedereen, verleidelijk en praktisch, als design en gebruiksvoorwerp, een spiegel van de cultuur waaruit zij voortkomt. De kunstenaars kiezen voor keramiek vanwege de directheid en de kneedbaarheid, de veranderlijkheid van het materiaal, die na het risicovolle stookproces juist in het geheel niet meer manipuleerbaar is. 

Behalve de werken zelf spelen ook de verhalen rondom de verwerving een rol. Alle aanwinsten zijn onder de vleugel van conservator Tanya Rumpff aan de collectie toegevoegd. In de tentoonstelling vertelt ze over haar fascinatie met keramiek en de filosofie achter deze verwervingen.

Een museumcollectie staat nooit stil, met dank aan fondsen en schenkingen van particulieren. De beeldende keramiek heeft zich ontwikkeld tot een dynamisch en geliefde discipline binnen de hedendaagse kunst. Het nationale Keramiekmuseum Princessehof heeft zich de laatste jaren tot toonaangevend museum op dit terrein ontwikkeld. Met als hoogtepunten de tentoonstelling In Motion (2017) en Human After All (nu te zien). 

Curator Tanya Rumpff speelt hierin een leidende rol. Op de tweede verdieping van het museum staat de hedendaagse kunst en actueel design centraal, met vier tot vijf solopresentaties per jaar, zoals de afgelopen jaren van Jennifer Tee, Babs Haenen, Lennart Lahuis, Anne Wenzel, Floris Wubben en Johan Tahon. 

Het museum ontwikkelt zijn collectie actief, ook als inspiratiebron voor nieuwe generaties ontwerpers en kunstenaars. Het Princessehof wil een podium zijn voor de ontwikkeling van keramiek als zelfstandige discipline in de beeldende kunst en ervoor zorgen dat deze ontwikkelingen goed vertegenwoordigd worden in de Collectie Nederland.

Partners zijn de Ottema-Kingma Stichting, Vereniging van Vrienden Keramiekmuseum Princessehof en Club Céramique. Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds (het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed) en Stichting Van Achterbergh-Domhof.

Keramiekmuseum Princessehof wordt mede gefinancierd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Gemeente Leeuwarden.

Afbeelding
Veel schade en verkeersoverlast bij kop-staartbotsing in Leeuwarden 112-Nieuws 8 uur geleden
Roos en Lionne tijdens de finale
Studenten van Aeres VMBO behalen de eerste plek bij de Skills Awards Educatie 11 uur geleden
Afbeelding
Succesvolle pilot Aanpak Vroegsignalering wordt voortgezet met EropAf-team Financieel 13 uur geleden
Afbeelding
Wat is er te doen tijdens Koningsdag 2024 in Leeuwarden? Cultuur 15 uur geleden
Tenzij er nog kou komt, mogen we veel wespen verwachten dit jaar.
Vooruitzicht wespenoverlast voorlopig niet gunstig Natuur 25 apr, 18:00
Afbeelding
Geen of minder treinen in juni en juli rond Leeuwarden Verhalen uit de buurt 25 apr, 15:00
Afbeelding
Midterm review gemeente: Blijven investeren in de toekomst! Politiek 25 apr, 12:00
Afbeelding
Nynke Duijff winnaar Grut Frysk Diktee Verhalen uit de buurt 25 apr, 10:00