zondag 29 november, 2020 11:51
Logo rondomvandaag.nl/leeuwarden

Heropening expositie beeldhouwer en schilder in Dorpskerk Huizum

  Cultuur

De expositie ‘Rimpelingen’ met werk van de kunstenaars Tineke Szarzynski en Irma Kamp, in de Dorpskerk Huizum in Leeuwarden gaat vanaf dit weekend weer gewoon verder na een paar weken coronapauze. Door de corona-maatregelen werd de expositie vorige maand gesloten, maar hij is nu weer te bezichtigen op de zaterdagen 21 en 28 november 2020, ‘s middags van 13.30 tot 17.00. De toegang is gratis.


Tineke Szarzynski, in 1953 geboren in Leeuwarden, heeft na haar beeldhouwopleiding bij Beeldhouwcentrum Koudum (2010-2012) geëxperimenteerd met diverse materialen, technieken en disciplines. Zij maakt onder andere beelden en sieraden en ze schildert. De materialen waarmee ze werkt variëren van steen tot hout en van kunsthars tot metaal.

Na een periode van doelgericht creëren, ontwikkelde zij een werkwijze waarbij zij zich voornamelijk laat leiden door het karakter van de materialen die zij tegenkomt en de natuurlijke vormen hiervan. De kunstenaar laat zich op dit moment vooral inspireren door materialen die zij tegenkomt in de natuur. Maar ook kringloopwinkels en sloperijen zijn een bron van inspiratie voor haar. 

Dit alles heeft geresulteerd in meerdere series beeldend werk. De serie die zij exposeert in Dorpskerk Huizum bestaat uit houten beelden, ontstaan vanuit het hout dat zij vindt op haar wandeltochten in de natuur. Zij houdt van hout en hout intrigeert haar. Als zij een stuk hout met potentie vindt, neemt zij dit mee en gaat er mee aan de slag. Door gebruik te maken van de natuurlijke vormen en deze te versterken - soms ook door glas en ijzer toe te voegen - ontstaat uiteindelijk (regelmatig pas na een pittige worsteling) een beeld. Door de intensieve wijze van werken weerspiegelt iedere sculptuur voor haar emotie.

De in 1968 in Enschede geboren Irma Kamp heeft zich na haar studies aan de Lerarenopleiding te Leeuwarden en de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht in hoofdzaak toegelegd op het schilderen van mens, dier en beweging. Het schilderen is haar eerste taal, het meest natuurlijke medium om zichzelf in uit te drukken. Ideeën, beelden en de handelingen waarmee die beelden uiteindelijk tot stand komen, zijn hierbij haar ‘gereedschappen’.

De onderwerpen voor haar werk vindt zij dicht bij huis: omgeving, natuur, mensen, atelier en de kunstenares zelf vormen haar inspiratiebronnen om te komen tot nieuw werk. In haar materialen en technieken is zij altijd op zoek naar tegenstellingen om daarmee kracht en emotie tot uitdrukking te kunnen brengen. 

De dragers die Irma gebruikt zijn masonite, mdf, zink en staal. Met haar techniek gaat zij vervolgens op zoek naar contrasten. Transparantie of sterk verdunde druipers tegenover dikke lagen verf. Verf tegenover het karakter en de structuur van de drager. Lichte, bijna onaangeraakte gebieden tegenover donkere, doorgewerkte partijen. De olieverfschilderijen van Irma blijven de kijker bij door hun intimiteit, ongekunsteldheid en de krachtige manier waarop ze gemaakt zijn. Zij dringen zich op aan de kijker, zelfs als ze al uit het oog verdwenen zijn.

Meer berichten