Yorick Dol is vrachtwagenchauffeur: “Ik vind het heerlijk om vrij rond te rijden”
Persoonlijke verhalenLEEUWARDEN - Op donderdag 14 december is het de Dag van de Vrachtwagenchauffeur. Op deze bijzondere dag staan we stil bij het intensieve en uitdagende werk dat vrachtwagenchauffeurs vervullen. De 30-jarige Yorick Dol uit Leeuwarden is zo’n voorbeeld. Hij werkt al ruim zes jaar bij het bekende transportbedrijf AB Texel Group en geniet daar met volle teugen van. RondOm Leeuwarden praat met Yorick over zijn passie voor het werk.
Voordat Yorick in de transport belandt, werkt hij jarenlang bij Smeding Groenten en Fruit in Sint Annaparochie. “Bij Smeding is mijn passie voor de transport eigenlijk al begonnen”, vertelt hij lachend. “Het leukste aan mijn werk bij Smeding vond ik namelijk de autorit er naartoe. Het was niet zozeer dat ik mijn werk niet leuk vond, maar ik genoot echt van het autorijden. Toen dacht ik: goh, misschien is werken in de transport wel iets voor mij.”
Huisje op wielen
En zo geschiedde. In 2017 gaat Yorick bij AB Texel Group aan de slag en in 2018 haalt hij zijn vrachtwagenbewijs. Sindsdien rijdt hij door het hele land met zijn eigen vrachtwagen. “Mijn vrachtwagen voelt eigenlijk een beetje als mijn huisje”, lacht hij. “Ik heb hem helemaal ingericht naar mijn eigen smaak. Dat is heel fijn, want je maakt heel wat uren op een dag. Dat loopt wel op tot (maximaal) 15 uur per dag”, vertelt Yorick enthousiast.
Meel Transport
Yorick maakt deel uit van de zogenoemde divisie ‘AB Texel Meel Transport’, waarbij hij aan de hand van bulktransport in compartimenten langsgaat bij bakkers door het hele land. “Dat gaat van de kleine ambachtelijke bakkers in de dorpen, tot aan de grotere bakkerijen in de steden. Echt heel erg leuk, want iedere dag zie je weer wat anders.”
Lange dagen
Over het algemeen begint Yorick zijn dag in Leeuwarden (af en toe laadt hij bij de fabriek in Rotterdam) en haalt hij het meel op bij Koopmans Meel, de welbekende fabriek vlakbij de Centrale. “Meestal begin ik al heel vroeg op de ochtend (tussen 6 en 7 uur) met het laden van het meel. Daarna ben ik de hele dag aan het rijden”, legt Yorick uit. Die dagen kunnen, zoals eerder benoemd, wel oplopen tot 15 uur. Dat is natuurlijk best pittig. “Dat klopt”, geeft Yorick toe. “De meeste mensen zijn blij als ze om 5 uur klaar zijn met werken, maar als ik eens om 5 uur klaar ben, dan heb ik het gevoel alsof er nog niet zoveel gedaan is. Je moet het werk dus echt leuk vinden om het vol te houden.”
Vrijheid
Dat is voor Yorick gelukkig geen enkel probleem, getuige zijn zes jaar op de vrachtwagen. “Het is voor mij echt een passie. Ik vind het heerlijk om vrij rond te rijden. Je bent een beetje eigen baas. Tuurlijk heb je wel opdrachten waaraan je moet voldoen, maar je kunt in alle rust naar de adressen rijden. Heerlijk met een muziekje de weg op, er is toch niks mooiers dan dat?”
Steun van het thuisfront
Grote complimenten dus, voor de energie die Yorick dagelijks in de transport legt. Wel probeert hij in ieder geval één avond in de week thuis te zijn en de weekenden houdt hij ook vrij. “Want we moeten natuurlijk wel naar Cambuur kunnen, hè”, lacht hij met een knipoog. Zijn vriendin Yvonne steunt hem gelukkig volledig daarin. “We delen dezelfde passies, dus ze begrijpt heel goed dat ik veel van huis ben. Haar vader is vroeger zelf ook altijd chauffeur geweest en we delen de liefde voor Cambuur. Voor mij is zij dus de ideale vrouw”, licht Yorick toe. “Op een dag hoop ik dat we samen kinderen mogen krijgen, maar het werk in de transport hoop ik te kunnen combineren. Hoe dat er dan uit moet zien weet ik niet, maar dat zien we dan wel weer”, besluit hij standvast.