Tijdens het Nationale Schoolontbijt schuiven kinderen vanuit heel Nederland op school aan tafel voor een gezond ontbijt.
Tijdens het Nationale Schoolontbijt schuiven kinderen vanuit heel Nederland op school aan tafel voor een gezond ontbijt.

De voordelen van een gezond ontbijt

Gezondheid

FRIESLAND - Van 7 tot 11 november 2022 wordt het Nationaal Schoolontbijt georganiseerd. In de ontbijtweek schuiven kinderen vanuit heel Nederland op school aan tafel voor een gezond ontbijt. Daarnaast krijgen zij een educatieve les over hoe jij de beste start van je dag kunt beleven. De kinderen leren op een leuke manier het belang om iedere dag met een gezond ontbijt te starten. RondOm Vandaag zet de belangrijke voordelen van een schoolontbijt even voor je op een rijtje.

Allereerst even de cijfers. Uit onderzoek van het RIVM blijkt dat negen op de tien kinderen ontbijt. Een mooi aantal, maar het liefste zien we natuurlijk dat elk kind kan ontbijten. Vooral jonge kinderen ontbijten vaak. Bij zowel jongens als meisjes zien we dat zij in de pubertijd en in hun adolescentie (ongeveer tot dertig jaar) minder gaan ontbijten. Van de mannen tussen 19 en 30 jaar eet bijvoorbeeld slechts 63% elke dag ontbijt. Na hun dertigste gaan mannen en vrouwen weer vaker ontbijten. 

Voordeel 1: Ontbijten geeft je energie

Als je mobiel leeg is, leg je hem aan de oplader. Als de tank van de auto leeg is, dan ga je naar de benzinepomp. Auto’s en mobieltjes hebben energie nodig, en jij ook! Ontbijten geeft je energie om de dag te beginnen. 

Voordeel 2: Voedingsstoffen 

Je hebt voedingsstoffen nodig om gezond te kunnen leven. Denk aan vezels, vitamines en mineralen. Door goed te ontbijten krijg je al een deel van deze voedingsstoffen binnen.

Voordeel 3: Start je stoelgang

In de nacht eet en drink je niets (waarschijnlijk). Hierdoor krijgen je darmen en maag even rust. In de ochtend moet je verteringsstelsel, net als jij, weer opstarten. Door te ontbijten zet je je darmen weer in de actie-modus, waardoor je minder last krijgt van darmproblemen. 

Voordeel 4: Voorkom snacken

Als je niet ontbijt, dan is de kans groot dat je halverwege de ochtend toch honger krijgt. Je pakt dan snel even een makkelijk tussendoortje, want voor een uitgebreide brunch heb je geen tijd. Het probleem is echter dat een tussendoortje vaak veel suikers of vetten bevat, niet het beste idee als je gezond wilt leven dus. Als je gaat ontbijten kun je voorkomen dat je om elf uur weer zin in wat hebt. Een gezondere keuze dus. Mocht je nou tóch nog zin in iets, kies dan voor fruit of wat lekkere noten.

Voordeel 5: Gezellig en lekker!

Stiekem weet iedereen wel dat ontbijt gezond is. Dat is alleen niet het enige voordeel van ontbijten. Ontbijten is namelijk ook superlekker! Kies je voor een broodje met jam, of toch voor yoghurt met verse vruchten? Ontbijten kan ook heel gezellig zijn, als je met z’n allen aan tafel gaat. Praat met elkaar de dag door, maak grappen en bespreek problemen, dat kan allemaal tijdens het ontbijt. Eet smakelijk!

Afbeelding
41.094 verkeersboetes in Leeuwarden, goed voor € 6.724.876,00 112-Nieuws 15 uur geleden
Afbeelding
Fryslân herdenkt en viert gezamenlijk de afschaffing van de slavernij Historie 18 uur geleden
Afbeelding
Route Wad een Kunst: ontdek kunst, cultuur en het Friese landschap Cultuur 20 uur geleden
Afbeelding
Sta stil bij zingeving op de Dag van de Levensvragen Zorg & Welzijn 22 uur geleden
Afbeelding
Stichting Lezen en Schrijven roept de Statenleden op te investeren in de aanpak van laaggeletterdheid Politiek 24 jun, 15:00
Afbeelding
Zwaargewonde bestuurder ongeluk Ryptsjerk niet in bezit van rijbewijs 112-Nieuws 24 jun, 13:37
Bootschalen, studioZAND.
Keramiekmuseum Princessehof presenteert tentoonstelling van prijswinnaar studioZAND Cultuur 24 jun, 10:00
Afbeelding
Beschermt jouw zonnebril je ogen wel echt? Gezondheid 24 jun, 08:00