Heb je een klacht over de zorg? Ga dan eerst in gesprek met elkaar!
Heb je een klacht over de zorg? Ga dan eerst in gesprek met elkaar!

Wat te doen met een klacht over gegeven zorg?

Gezondheid

FRIESLAND - Over het algemeen is de zorg in Nederland goed geregeld. Toch komt het ook weleens voor dat iets niet helemaal goed gaat. Of het nou een klein, menselijk foutje is geweest waar je je niet helemaal goed bij voelt, of een catastrofale misstap met grote gevolgen, je kan je klacht altijd melden. Waar en hoe doe je dat? RondOm zocht het uit!

Allereerst een kleine tip wanneer je een afspraak hebt met een medische professional: neem het gesprek op! Dit doe je niet omdat je van te voren al wantrouwig bent richting de arts, maar vooral omdat het handig is dat je het gesprek terug kan luisteren. Op die manier kan je alle informatie die de dokter heeft gegeven nog een keer op je gemak terug luisteren. Soms vindt familie het ook fijn om het gesprek terug te luisteren. De Nederlandse Patiëntenfederatie draagt wel uit om van te voren aan te geven dat je het gesprek opneemt. Een medische zorgprofessional mag dit niet weigeren, maar kan hierover uiteraard met je in gesprek gaan. Vaak gebeurt dit om erachter te komen waarom je het gesprek wilt opnemen, zodat de dokter hierop kan inspelen. Je mag de opnames alleen gebruiken in een privésituatie. 

Het opnemen van een gesprek kan een fout aan de kant van de zorgverlener niet voorkomen, maar kan er wel voor zorgen dat jij beter bent geïnformeerd en dus beter bent voorbereid op wat gaat komen. Dit kan gevoelens van onzekerheid wegnemen. 

Wat wil je bereiken?

Als er iets is gebeurt tijdens het ontvangen van zorg waar je je niet goed bij voelt of waar je lichamelijke of mentale schade aan ondervindt, is dat natuurlijk vreselijk. Het zorgt voor gevoelens van onzekerheid, wantrouwen richting je behandelend team of onmacht. Weet dat je iets mag en kan doen met die gevoelens. Stel jezelf van te voren de vraag wat je wilt bereiken; ben je op zoek naar erkenning, wil je graag dat een zorgverlener excuses aanbiedt, wil je dat er verbetering komt of verlang je een maatregel richting de professional? 

Ga in gesprek met je zorgverlener

In de meeste gevallen is het goed om eerst in gesprek te gaan met de zorgverlener die voor jouw gevoel een fout heeft gemaakt. Bespreek met elkaar de situatie. Denk voor het gesprek na over wat je wilt vertellen. Samen kunnen jullie tot de conclusie komen of er echt fouten zijn gemaakt of dat er sprake is van een misverstand. Eventueel kun je ook contact opnemen met de leidinggevende van de zorgverlener. Vaak is het ook fijn om iemand mee te nemen naar het gesprek, bijvoorbeeld een familielid of vriend die goed op de hoogte is van de situatie. 

Een klachtenfunctionaris

Kom je er niet uit met je zorgaanbieder of heb je het gevoel dat men niet goed omgaat met je klacht? Dan kun je gratis contact opnemen met een klachtenfunctionaris.  Zij kunnen je helpen in het gesprek met de zorgaanbieder.

Landelijk Meldpunt Zorg

Je kunt jouw klacht delen met het Landelijk Meldpunt Zorg. Zij weten goed wat de mogelijkheden zijn om de klacht op te lossen, beantwoorden ook vragen en helpen je met tips. 

Geschilleninstantie of (tucht)rechter

Heb je geprobeerd de klacht op te lossen met de aanbieder, maar is dit niet gelukt. Dan kun je terecht bij een geschilleninstantie. Zij geven een onafhankelijk oordeel over uw klacht (en eventueel de daaruit voortkomende claim). Het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg stelt op basis van de klacht vast of de zorgaanbieder zijn werk goed gedaan heeft. Is dat niet het geval, dan verklaart het tuchtcollege jouw klacht gegrond en dan kan er een straf worden opgelegd. Bij grote schadeclaims komt de rechter eraan te pas.

Afbeelding
Stevige dame Floor zoekt een nieuw baasje Verhalen uit de buurt 9 uur geleden
Zomer
Zomerpakkettenactie Present Smallingerland Algemeen 12 uur geleden
Afbeelding
In deze Friese gemeente staan de meeste energiezuinige huizen Duurzaamheid 15 uur geleden
Afbeelding
De wereld in boeken: ga op reis vanaf je bank Algemeen 19 uur geleden
Afbeelding
Column Ed van Dijk: Nieuwe expo vormen Column 27 apr, 15:00
Kunstwerk van Janny Zijlstra.
De kunstzinnige levensreis van Janny Zijlstra-Wijnalda Cultuur 27 apr, 12:00
Afbeelding
Post-covid klachten aangezien voor ouderdomsklachten Zorg & Welzijn 27 apr, 10:00
Afbeelding
Friesland brengt opvallend veel schilders voort Cultuur 27 apr, 08:00