Afbeelding
Foto: Hatogkrøller

Doe, net als de Fryske Vlogger, mee aan de Fryske ynsprekmaraton!

Educatie

LEEUWARDEN - Het is alweer even geleden dat we hem gesproken hebben, maar gelukkig zien we hem online nog regelmatig verschijnen. We hebben het natuurlijk over Eduard Rekker, beter bekend als De Fryske Vlogger. De Fryske Vlogger kennen we hoofdzakelijk van zijn humoristische en authentieke YouTube-filmpjes, waarin hij gesprekken voert met mensen op straat, maar dat is natuurlijk lang niet het enige wat de veelzijdige mediaman bezighoudt. De Fryske Vlogger is namelijk echt een voortrekker van de Friese taal. RondOm Vandaag praat bij met Eduard Rekker. 

Eduard houdt van Friesland. Het is dan ook niet voor niets dat al zijn vlogs hoofdzakelijk in het Fries zijn. Naast zijn hobby als De Fryske Vlogger, zet hij zich ook in om het Fries op de kaart te zetten. Zo trapte hij samen met Gedeputeerde Sietske Poepjes in oktober van het afgelopen jaar de Fryske ynsprekmaraton af. Dat is een campagne om de website ynsprekke.frl te promoten. Ynsprekke.frl is een project dat in het leven geroepen is door de Provincie Fryslân en is er op gericht om de Friese taal in de toekomst digitaal beter toe te kunnen passen. Het is nu bijvoorbeeld nog niet mogelijk om in het Fries te praten tegen je mobiele telefoon of app. Met voldoende input, komt daar straks verandering in. Eduard legt uit: “De webside ynsprekke.frl befat in masjine mei in saneamde open-source software. Hjirmei kinne minsken sels Fryske sinnen ynsprekke. Hoe mear minsken de Fryske sinnen ynsprekke, hoe better as de masjine asen wurket. Dat binne we no hurd oan it promoatsjen, want eltse Fries hat der asen foardiel fan.”

It makket neat út ast bygelyks Wâldfrysk of Bildts praatst, alles kin, as it mar Frysk is.

Iedereen kan helpen 

Ynsprekke.frl (Mozilla Common Voice) verzamelt dus een database aan stemmen, die vervolgens door Microsoft, Apple en Google gebruikt kunnen worden. Denk hierbij aan apps als Google Home, in het Fries dicteren op je mobiele telefoon en spraakgestuurde robots. Allerlei handigheden die in het Nederlands al beschikbaar zijn, maar straks dus ook in het Fries. “En eltsenien kin dêrby helpe! We hawwe op dit momint sa’n 200 oeren oan Fryske data ynsammele, mar we moatte nei de 300 oeren ta. Mei ûngefear 300 oeren kinst in brûkber medium meitsje. It makket ek neat út ast bygelyks Wâldfrysk of Bildts praatst, alles kin, as it mar Frysk is.” 


Eduard Rekker, beter bekend als De Fryske Vlogger, is aanjager voor de ynsprekmaraton.  - Hatogkrøller

De kracht van herhaling

Eduard gaat (minimaal) twee keer in de week live op zijn YouTube-kanaal De Fryske Vlogger, om te blijven hameren op het inspreken van zinnen. Hij hoopt daarmee andere mensen te inspireren om te (blijven) inspreken. “De krêft sit him yn werhelling. Ien kear ynsprekke is maklik foar minsken, mar dêrnei is it de keunst om faker wat yn te sprekken. Sa komme we ek sneller op de 300 oeren.” Op 22 februari organiseert Eduard tot slot nog een grote livestream met verschillende gasten. “Dat wurd in soart fan ein fan ‘e ynsprekmaraton. It wurd in 4 oeren duorrende livestream om de lêste oeren noch binnen te heljen. Dêrnei kinne minsken fansels noch wol trochgean mei it ysnprekken fan sinnen.” 

Authentiek

De vastberadenheid om het Fries te promoten zegt iets over het karakter van De Fryske Vlogger. Gelukkig zien we hem nog regelmatig op straat verschijnen met zijn authentieke interviews. “Ik woe dat ik it alle dagen meitsje koe, mar de ôfwikseling is ek wol wer leuk. Ik ha grut respekt foar vloggers lykas Enzo Knol, dy’t eltse dei wat meitsje, want it kostet in hoop wurk. Mar ik ha noch hieltyd in keaphûs, dus ik doch wol wat goed”, lacht Eduard grappend. Zijn humor en authenticiteit worden gewaardeerd, want hij heeft nog altijd standaard meer dan duizend kijkers op al zijn filmpjes. 

Hatogkrøller

Verder runt hij samen met kompaan Bart Volbeda het succesvolle creatieve bureau Hatogkrøller, aan de Willemskade in Leeuwarden. Het bedrijf houdt zich bezig met concepten, ontwikkelen van plannen en het maken van de uiteindelijke producten, zoals websites en video’s. Zo bedachten ze samen met Emiel Stoffers van de Hûnekop onder andere de campagne: ‘Kom aan boord’, een wervingscampagne voor de jachtbouw. “It leuke is dat dit projekt ek echt fanút de Fryske skipsbou komt, want Emiel hat jierrenlang wurke yn de skipsbou. Hy hat dêr in soad konneksjes oan oer hâlden. Dat fyn ik moaie dingen.” 

Afbeelding
De kracht van bewustwording Gezondheid 17 uur geleden
Marjolein en haar dochter Cheyenne.
'Blijf niet wachten, je moet nu doen watbelangrijk voor je is, je leeft nu!' Persoonlijke verhalen 19 uur geleden
Afbeelding
Column Rijkele Dijkstra: Demonstreren een recht? Column 10 mei, 18:00
Zonder de vele vrijwilligers zou Paard & Erfgoed niet mogelijk zijn.
Het sociale gezicht van Paard & Erfgoed,Nederlands leukste plattelandsfair Evenement 10 mei, 12:00
Joost Klein droomde altijd al van het Songfestival.
Het succes van Joost Klein, een jongen uit Britsum Cultuur 9 mei, 18:00
Afbeelding
In deze Friese gemeente vinden meeste schuurinbraken plaats 112-Nieuws 9 mei, 10:00
De opvouwbare IVA Traveler 300.
JF Scootmobiel verkoopt opvouwbare scootmobielen Zakelijk nieuws 9 mei, 08:00
Wethouder Hein Kuiken, Sipke Jan Bousema en Gedeputeerde Sijbe Knol
Europaparty: groot feest in Leeuwarden ter ere van Joost Klein Cultuur 8 mei, 18:00