maandag 1 juni, 2020 11:19
Logo rondomvandaag.nl/drachten
Foto: Okea - Fotolia

Spieren opbouwen en een gezond lichaam in quarantaine

Met een wereldwijde pandemie, is het belangrijk om vaak je handen te wassen zodat je niet besmet raakt. Er wordt sterk afgeraden om naar buiten te gaan in groepen groter dan drie, sterker nog: in veel gemeentes is er een samenscholingsverbod opgelegd. Laat dit je niet tegenhouden om gezond te blijven, want als je comfortabel in je huis zit is het begrijpelijk om ongezond te gaan eten. RondOm Vandaag heeft deze tips voor jou om fit te blijven.

Veel eiwitten
Wanneer je van plan bent om gespierder te worden dan moet je je spieren trainen. Daar meer over in dit artikel, maar wat nog belangrijker is, is dat je jouw spieren de voeding geeft die nodig is om van je workouts te herstellen en sterker te worden. Eiwitten zijn essentieel. Een regel die je hiervoor kan toepassen is dat je twee á vier gram eiwitten eet per kilogram lichaamsgewicht. Zo zorg je ervoor dat je spieren kunnen herstellen en groeien als dit het doel is. Als je aan wilt komen is het goed als je veel koolhydraten eet. Hier krijg je veel energie van en je krijgt veel energie om te trainen. Je gaat met een hoger gewicht ook sterker voelen. Eet met een vast patroon en onderzoek wat jouw lichaam nodig heeft. Eiwitten zijn een soort bouwstenen voor je spieren. Eten met veel eiwitten kan zijn: eieren, pindakaas, kwark, vlees, noten, en vis. Proteïneshakes kunnen je helpen om in korte tijd veel eiwitten op te nemen maar houd in je achterhoofd dat echt eten altijd beter is! Let wel op hoeveel je eet per dag, in het eigeel van eieren zit namelijk veel cholesterol en te veel hiervan nemen kan zorgen voor gezondheidsproblemen.

Supplementen
Veel mensen maken de fout om supplementen te nemen om de benodigde voedingsstoffen aan je lichaam te geven en denken dat ze het juiste doen. Dit is niet waar, want in veel supplementen zitten chemicaliën die niet supergoed voor je zijn als je ze te veel neemt.

Dat wil niet zeggen dat je ze niet moet nemen, als je gewoon je dagelijkse hoeveelheid neemt kan het geen kwaad. Je zou nooit echt eten moeten vervangen door voedingssupplementen. Neem de supplementen die jij nodig hebt om vitamines binnen te krijgen die je in een normaal dieet niet neemt. Voedingssupplementen zijn er om je te helpen, niet om het eten te vervangen. Je kan natuurlijk op een aantal onorthodoxere manieren aankomen of afvallen en je gaat er misschien wel uitzien zoals je wil. Maar onthoud dat dit niet altijd goed is voor je lichaam.

Regelmatig eten
Door je voeding op bepaalde punten op de dag te nemen, heeft je lichaam de tijd om alles goed op te nemen en te verteren. Probeer zoveel mogelijk een vast schema aan te houden. Vijf kleine maaltijden op een dag zijn beter dan drie grote. Als je je eiwitten hoog wilt houden kan je best twee van die maaltijden vervangen met een proteïne shake. Al met al is voeding buiten sporten om ook gewoon nodig voor je lichaam. Als je niet veel vitamines eet ga je er ook gewoon ongezonder uitzien en dat wil je voorkomen.

Slaap
Als je spieren op wil bouwen slaap al helemaal belangrijk. Je lichaam heeft rust nodig om weer helemaal op te bouwen. Probeer acht uren slaap aan te houden om maximale spiergroei te verzekeren.

Meer berichten