Afbeelding

Column Melissa: De imaginaire Sandwich Familie heeft een belangrijke boodschap

Column

Ik volg al een tijdje een contentmaker (@carolineeasom) op Instagram die sketches maakt over de ‘Sandwich Familie’. Ze doet zich voor als Lil Sandwich, het jongste telg van de familie dat zich voor moet doen als een jongetje omdat ze alleen maar zussen heeft en haar ouders ook de mannelijke markt aan wilden spreken. Later leren we ook haar zussen en haar ouders kennen, waaronder de oudste die volgens Lil Sandwich ‘vermist is op zee’, terwijl wij weten dat ze brak met haar familie omdat de druk van sociale media niet meer trok. Ik weet hoe gek dit klinkt, maar hou vol, wat dit leidt tot een belangrijke discussie over kinderen op sociale media. 

Op het oppervlakte lijken dit grappig bedoelde sketches die worden gemaakt om familievloggers een beetje te kakken te zetten, maar langszaam worden de filmpjes steeds enger. Lil Sandwich is veertien maar draagt altijd een gekke muts en moet kinderachtig praten omdat ze jong moet lijken, Silly Sandwich is zogenaamd ernstig ziek, Sunny Sandwich wordt gebruikt om de video’s te monteren, Skippy moet pranks doen terwijl ze dat niet leuk vindt, Smiley moet voor content met jongens daten terwijl ze dat niet wil en Snazzy gaat gebukt onder negatieve comments. Kortom, deze fictieve familie buit duidelijk de kinderen uit en het is allang niet grappig meer. 

De maakster, Caroline Easom, begon met de serie omdat ze vreselijke berichten kreeg nadat ze een video had gepost waarin ze een kind personificeerde. In een interview vertelt ze hoe ze maandenlang werd lastig gevallen door een man die in details vertelde wat hij op seksueel vlak zou doen met dit ‘kind’. Ze realiseerde zich dat familievloggers hiermee ongetwijfeld ook mee te maken krijgen en zij hun minderjarige kinderen hieraan gewillig blootstellen. 

Ze legt met die, op het eerste gezicht grappige, video’s iets pijnlijks bloot, namelijk dat er amper regels zijn voor ouders die hun kinderen laten zien in vlogs en daarmee geld verdienen. Voor kinderen die optreden in reclamespotjes of te zien zijn op tv of podia zijn wel strenge regels over hoe vaak ze te zien zijn en over waarmee ze mogen adverteren, maar familievloggers houden zich niet aan die regels. Bovendien stellen ze hun kinderen bloot, zeker op sociale media, aan een groot publiek waarvan je de meesten niet kent. Je kan natuurlijk denken dat je kijkers voor 100% bestaan uit onschuldige kinderen en volwassenen die zonder twijfel een VOG zouden kunnen aanvragen, maar dat is natuurlijk niet de realiteit. 

De verhalen over de Sandwich Familie leggen bloot wat er mis gaat in deze industrie, maar is tegelijkertijd een waarschuwing aan alle ouders: denk na voordat je je kind op sociale media laat zien, want je weet niet wie er meekijkt. Het maakt niet uit of je maar 10 volgers hebt of 1000, want als je profiel openbaar is kan iedereen meekijken zonder dat jij dit weet; pedofielen, criminelen die identiteitsfraude willen plegen, loverboys en zelfs mensen die AI gebruiken die het beeld of de stem van je kind kan nabootsen. Wees dus op je hoede, denk na of je je kinderen echt op sociale media wil plaatsen en scherm je account af!

Melissa Wijnja is journalist bij RondOm Vandaag. In haar columns schrijft ze over dingen die haar opvallen of raken. Ze zet u graag even aan het denken.

Afbeelding
Column Desirée van Dijk-Attema: Uitstellen Column 11 uur geleden
Afbeelding
Hondje Binky in de bemiddeling Stichting SOS voor huisdieren Friesland Algemeen 15 uur geleden
Afbeelding
Rosie nieuw in de bemiddeling Stichting SOS voor huisdieren Friesland Algemeen 16 uur geleden
Afbeelding
BROED, biodiversiteitsfestival - 11 mei 2024 - Alde Leie Evenement 17 uur geleden
Afbeelding
TV-serie Tot het Einde Gezondheid 21 uur geleden
Afbeelding
Makelaar en taxateur Yvette Westerhof denkt mee over duurzaamheid Zakelijk nieuws 22 apr, 18:00
Afbeelding
Delta Impuls schiet uit slof en is zeker van lijfsbehoud Sport 22 apr, 10:00
Afbeelding
Weekend van het verdedigingserfgoed Educatie 21 apr, 18:00