Persbericht FJFO meets Concordia Concert

Cultuur

NIJLAND – Het Frysk Jeugd Fanfare Orkest (FJFO) verzorgt op zaterdag 23 maart een concert met het jeugdorkest van muziekvereniging Concordia uit Oldebroek in mfc ‘De Mande’ in Nijlân. Het belooft een bijzondere avond te worden, boordevol heerlijke luistermuziek uit verschillende genres: pop, film, maar ook werken die speciaal voor fanfares zijn geschreven. De aanvang is 20.00 uur en de entree is 5 euro.

Ontmoeting
De contacten tussen het FJFO en Concordia dateren van vorig jaar, toen beide orkesten elkaar troffen op een festival in het Belgische Neerpelt. Er bleek een klik te zijn tussen de dirigenten Syde van der Ploeg en Hendry van Loo én de jeugd. Die klik is nu omgezet in het organiseren van een concert, waarbij een Fryske en Gelderse jongerenfanfare sámen optreden. Ieder met een eigen programma, maar de beide fanfares spelen ook een aantal nummers met elkaar.

Programma
Zo speelt het FJFO onder meer ‘When Earth and Sky Meet’ en Concordia ‘Adamas’ beide van de hand van de Groningse componist en dirigent Arend Gerds. Begin dit jaar had het FJFO een studiedag met Gerds, waarbij hard is gewerkt aan eerstgenoemde werk. De Fryske jeugd speelt verder de bekende muziek uit de film ‘ET’ en het prachtige “Water of Thyne”.

Solo
Ook de xylofoonsolo ‘Czardas’ staat op het programma, gespeeld door de 18-jarige Michiel Bron. Bijzonder is dat Bron is geselecteerd voor de Europese Jeugd Brassband, waarin talenten uit heel Europa mogen spelen. Concordia pakt eveneens flink uit, onder andere met het ‘Concerto for drumset & fanfare’. Beide orkesten spelen samen het bekende ‘Twins’ van Jan Haderman en sluiten af met ‘Music’ van John Miles. Zo belooft het concert een echte fanfare-experience te worden.

FJFO
Het FJFO is in 1997 opgericht om de jeugd enthousiast te maken voor blaasmuziek, met daarbij de fanfare als orkestvorm in het bijzonder. Sinds 1999 staat Syde van der Ploeg uit Tzummarum op de bok. Onder zijn leiding beleefde het orkest, dat ruim dertig jeugdleden telt tussen de 13 en 25 jaar, al vele hoogtepunten, in binnen- en buitenland. Continue wordt er gestreefd naar een zo hoog mogelijk muzikaal niveau, zonder dat dit ten koste gaat van het plezier van muziek maken.

Concordia
Het b-orkest van christelijke muziekvereniging Concordia telt zo’n 35 leden en staat onder leiding van Hendry van Loo. De jeugdfanfare is het opleidingsorkest voor A-orkest van Concordia, dat sinds jaar en dag in de 1e divisie uitkomt. Muzikale ontwikkeling en samenspel staan centraal bij het B-orkest, waarbij het repertoire varieert van koralen, tot lichte muziek en serieuze concertwerken. Ontspanning en gezelligheid zijn sleutelwoorden voor het orkest, dat regelmatig deelneemt aan festivals en concoursen. Concordia-B komt uit in de 4e divisie.

Kunstwerk van Janny Zijlstra.
De kunstzinnige levensreis van Janny Zijlstra-Wijnalda Cultuur 2 uur geleden
Post-covid klachten aangezien voor ouderdomsklachten Zorg & Welzijn 4 uur geleden
Friesland brengt opvallend veel schilders voort Cultuur 6 uur geleden
Beeld ter illustratie
Gemeente Weststellingwerf krijgt subsidie voor meer betaalbare huur- en koopwoningen Financieel 23 uur geleden
Bijzondere monumenten in de regio Evenement 26 apr, 12:00
Tenzij er nog kou komt, mogen we veel wespen verwachten dit jaar.
Vooruitzicht wespenoverlast voorlopig niet gunstig Natuur 25 apr, 18:00
Nynke Duijff winnaar Grut Frysk Diktee Verhalen uit de buurt 25 apr, 10:00