In december voor de derde keer inzamelactie DE koffie/theepunten!
SamenlevingHEERENVEEN - Voor de derde keer, organiseert de Lionsclub Heerenveen e.o. een eindejaar actie voor het inzamelen van Douwe Egberts koffie- en theepunten. De bijna meer dan 800.000 waardepunten waren de voorgaande keer goed voor ruim 1.700 pakken koffie, die door de Voedselbank Heerenveen aan haar bezoekers zijn uitgedeeld. Evenals vorig jaar, verlenen ook nu weer lokale supermarkten hun onontbeerlijke medewerking aan de actie. Gedurende de decembermaand staan daar weer grote, herkenbare boxen waarin de punten gedeponeerd kunnen worden.
De inzamelboxen staan in december in; Poiesz Akkrum, Poiesz de Greiden, Jumbo de Greiden, Jumbo Heerenveen Centrum, Albert Heijn Heerenveen, Buurtsuper Oudeschoot, Coop Nieuwehorne en By de toer, dorpswinkel van Aldeboarn en Plus Jubbega. Eventuele andere locaties worden nog bekend gemaakt.
Voedselbank heeft vooral behoefte aan lang houdbare producten
De huidige tijdsomstandigheden maken het des te meer noodzakelijk om de bezoekers van de Voedselbank een helpende hand te bieden voor hun dagelijkse consumptiebehoefte. ‘‘Waren dat er 180 in 2021, in 2022 en 2023 zijn dat 220 eenlingen of paren die op een van de drie uitgiftedagen in de week een voedselpakket komen halen’’, zegt Herman Spruyt, coördinator van de Voedselbank Heerenveen, gevestigd op Vulcanus 35 op het IBF Heerenveen. Daar zorgen ruim 50 vrijwilligers voor de uitgifte van de etenswaren. Spruyt: ‘‘Bij de Voedselbank is de grote wens om de beschikking te hebben over langer houdbare producten.’’
Voedselhulp en voorkoming van voedselverspilling
Voedselbank Heerenveen, aangesloten bij de Voedselbanken Nederland, is een voorbeeld van de manier waarop hulp aan de behoeftige medemens geboden kan worden. De doelstelling is namelijk tweeledig: het bieden van directe voedselhulp aan mensen die daar via screening voor in aanmerking komen. En er wordt uiteraard verspilling van goed voedsel, meest aangeleverd via de supermarkten, mee voorkomen.
Samen werken voor een ‘Lekker bakkie’
En wat de koffie betreft: Douwe Egberts is er volgens een van de marketingmanagers trots op om – middels een eigen substantiële bijdrage aan de actie – nog meer mensen te kunnen laten genieten van een ‘lekker bakkie’. De actie gaat inmiddels het 12e jaar in en is daarmee uitgegroeid tot een niet meer weg te denken gezamenlijk activiteit van ca. 150 Lionsclubs, de Voedselbanken en DE als koffie en thee producent. Resultaat was vorig een landelijk totaal van 132 miljoen punten, een record, die goed waren voor 210.000 pakken koffie.