Dietie Taekema is verpleegkundig meldkamercentralist.
Dietie Taekema is verpleegkundig meldkamercentralist. Foto: Hoge Noorden / Jacob van Esse“Het is belangrijk om voor anderen te zorgen, maar ook voor onszelf.”n

Dietie Taekema: “We kunnen soms letterlijk het verschil maken tussen leven en dood”

Persoonlijke verhalen

FRIESLAND - Op zaterdag 11 februari is het de Internationale Dag van het Alarmnummer 112. Deze dag is door de Europese Commissie uitgeroepen om te benadrukken dat 112 in alle EU-lidstaten bereikbaar is voor hulp in levensbedreigende situaties. Van cruciaal belang zijn hierbij de centralisten, die er voor zorgen dat jouw telefoontje snel en adequaat behandeld wordt. Eén van deze centralisten is Dietie Taekema uit Jistrum. Zij werkt als verpleegkundig meldkamercentralist bij Meldkamer Ambulancezorg Noord-Nederland. Dietie deelt haar ervaringen als centralist met RondOm Vandaag. 

Dietie is nu zo’n twee jaar verpleegkundig meldkamercentralist bij Meldkamer Ambulancezorg Noord-Nederland. Daarvoor werkte ze onder andere in het ziekenhuis als oncologieverpleegkundige en op de Intensive Care. Dietie weet dus hoe het is, om met levensbedreigende situaties om te gaan. “Acute zorgverlening is iets wat heel goed bij mij past, maar ik was op zoek naar een andere uitdaging. Toen stuitte ik op een vacature voor een functie als meldkamercentralist. Daar wist ik eerst weinig vanaf, maar na mezelf even in te lezen, vond ik deze functie eigenlijk wel heel goed bij mij passen”, vertelt ze enthousiast. 

Een grote verantwoording

Een meldkamercentralist kan soms letterlijk het verschil maken tussen leven en dood. Dat maakt het werk van een centralist ontzettend belangrijk en waardevol. Dat brengt echter ook een grote verantwoording met zich mee. “Daarom kun je ook niet zomaar verpleegkundig meldkamercentralist worden”, legt Dietie uit. “Het is een specialisering, waarbij MBO of HBO Verpleegkunde een vereiste zijn. Je moet namelijk wel de medische kennis hebben, om de ernst van de situatie in te kunnen schatten.” 


Foto: Hoge Noorden / Jacob van Essen

Het is belangrijk om voor anderen te zorgen, maar ook voor onszelf.

Vragen stellen 

Dat is misschien direct één van de grootste uitdagingen als centralist, want hoe weet je nu wat er moet gebeuren? “Wat heel veel mensen niet weten, is dat wij als ambulancedienst direct hulpdiensten die kant op sturen. Daarom proberen we eerst altijd de exacte locatie van de beller vast te stellen en daarna stellen we pas vragen”, licht Dietie toe. Op basis van deze vragen kan vervolgens worden ingeschat of de ambulance wel, met spoed, of misschien wel helemaal niet hoeft te komen. Dietie lacht: “Mensen worden dan wel eens gek van alle vragen die we stellen, maar ze beseffen vaak niet dat de ambulance al onderweg is.”

Wat moet je kunnen? 

Deze communicatieaspecten maken het beroep van een centralist natuurlijk ontzettend uitdagend, maar zo nu en dan ook erg lastig. “Je moet kunnen luisteren, praten, over medische kennis beschikken en ook nog snel kunnen schakelen.” Dat is echter niet het enige uitdagende. “Wat ik persoonlijk het moeilijkst vind, is als ik niet goed te weten kom wáár iemand is. Tuurlijk kunnen we dat zelf uitpeilen, maar stel je voor dat iemand op het water gewond raakt. Probeer dan maar eens uit te pluizen wat de exacte locatie is. Schakel je vervolgens een boot of de brandweer in en hoe krijg je dan vervolgens de patiënt bij de ambulance? Dat zijn ook nog eens praktische uitdagingen.” 

Aandacht voor emoties

Daarom niets dan lof voor onze centralisten. Iedere dag en nacht staan zij weer voor u klaar. “Elke dag is weer een verrassing. Van geruststellen, tot aan het geven van reanimaitieinstructies. Je maakt van alles mee”, vertelt Dietie. Gelukkig is er voldoende aandacht voor het welzijn van de centralisten. “Als iemand bijvoorbeeld een pittig gesprek gehad heeft, dan praten we er onderling even over of je kunt even een stukje wandelen. Dat is heel fijn geregeld allemaal. Daarnaast worden we actief opgebeld door het bedrijfsopvangteam, om te praten over de mentale gesteldheid. Dat kan gewoon een gezellig gesprekje zijn, maar soms kunnen er ook vervolgstappen genomen worden om je te helpen. Dat is heel goed geregeld, want het is belangrijk om voor anderen te zorgen, maar ook voor onszelf.” 

Meer weten over centralisten? 

Ben jij nieuwsgierig geworden naar het beroep verpleegkundig centralist? Kijk dan eens op www.MkANN.nl voor meer informatie. “We zoeken altijd nog mensen om ons team te versterken, want de bevolkingsgroep wordt steeds groter, wat ook betekent dat er meer meldingen binnenkomen. Wees daarom welkom!”

Afbeelding
Column Rijkele Dijkstra: Ons veilige gevoel Column 8 uur geleden
Beeld ter illustratie
Meer natuur in polder Siderius bij Earnewâld Natuur 11 uur geleden
Afbeelding
Column Melissa: Uit de kast komen is niet alleen bevrijdend voor jezelf, maar ook voor anderen Column 14 uur geleden
Afbeelding
Wat is er te doen tijdens Koningsdag in Drachten? Evenement 18 uur geleden
Afbeelding
Column Desirée van Dijk-Attema: Uitstellen Column 23 apr, 18:00
Afbeelding
Hondje Binky in de bemiddeling Stichting SOS voor huisdieren Friesland Algemeen 23 apr, 14:00
Afbeelding
Rosie nieuw in de bemiddeling Stichting SOS voor huisdieren Friesland Algemeen 23 apr, 13:03
Afbeelding
Rein Albert Ferwerda op piano en orgel in de Doopsgezinde Kerk in Drachten Evenement 23 apr, 10:00