Jesse gaat samen met Anique Dreamon en Emma Keuven het theater in.
Jesse gaat samen met Anique Dreamon en Emma Keuven het theater in.

‘Ik wil laten zien dat sociale media ook een ‘safe space’ kan zijn voor jongeren’

Evenement

FRIESLAND - Hij heeft meer dan 550.000 volgers op Tiktok, was vorig jaar op tv te zien bij de Alleskunner VIPS en is vanaf oktober te zien in tientallen Nederlandse theaters met een theatershow over sociale media. We hebben het natuurlijk over de Friese Jesse van Wieren. RondOm Vandaag gaat met hem in gesprek over zijn band met Friesland, de impact van sociale media én natuurlijk ook zijn nieuwe theatershow Social Squad.

Jesse groeit op in Kollumerzwaag, bij zijn ouders en zijn drie zussen. Het is een fijn plekje waar hij nu nog steeds met veel plezier woont. Zijn ouders komen echter nu op een leeftijd dat ze het vrijstaande huis wat te groot vinden worden: “Ik zeg steeds tegen ze; wacht met verhuizen tot ik uit huis ben,” lacht Jesse. “We wonen in een leuke buurt met fijne mensen. Ik zou het zonde vinden om daar nu afscheid van te moeten nemen.” 

Jesse van Wieren uit Kollumerzwaag heeft honderdduizenden volgers op Tiktok

De twintigjarige wil binnenkort wel het huis uit, vooral om dichter bij de plek te wonen waar hij nu vaak werkt: Amsterdam. De stap naar de Randstad heeft voor hem twee kanten: “Aan de ene kant vind ik het jammer, vooral omdat ik dan best wel ver van mijn familie woon. Aan de andere kant is Amsterdam echt de plek waar ik nu gelukkig ben. Waar ik mijzelf kan zijn en waar ik lekker mijn ding kan doen.” In Friesland heeft Jesse altijd het gevoel gehad dat mensen ‘iets vinden’ van het leven dat hij nu leidt: “Vaak komt dat uit een soort van bezorgdheid. Ze maken zich zorgen over mijn toekomst en vinden werken met sociale media maar een onzeker leventje.” Ook zijn ouders, die hem overigens wel 100% steunen, zijn soms bezorgd: “Als ik een tijdje geen campagnes heb, vragen ze mij of ik niet bang ben dat het nu voorbij is. Toch zien ze ook dat ik doe waar ik gelukkig van word.”

In zijn jeugd valt Jesse altijd al op: “Mijn klasgenootjes gingen voetballen, maar nee, Jesse moest weer op theater.” Hij krijgt daardoor als tiener wel te maken met pesterijen, maar dat laat hij van zich afglijden. Jesse gaat zijn eigen weg: “Ik ben echt blij dat ik mijn eigen ding ben blijven doen, dat ik voor mezelf heb gekozen.” Op sociale media vindt de jonge Jesse herkenning. Onderwerpen waarmee hij worstelt worden door sociale media makkelijker bespreekbaar. Het is de plek waar hij bijvoorbeeld uit de kast durft te komen: “Dat was voor mij heel bevrijdend, dat ik het niet tegen iedereen steeds weer moest herhalen. Natuurlijk heb ik het persoonlijk wel tegen familie en vrienden gezegd, maar de rest kon het zo mooi leren op sociale media.”

Tiktok

Nu hij zelf actief is op sociale media, wil hij dat zijn account een veilige plek is waar jongeren herkenning vinden: “Ik vind dat mijn account een safe space moet zijn. Ik zeg ook altijd tegen mijn volgers dat ze mij altijd mogen berichten als er wat is.” 

‘Ik kan nog steeds niet
geloven dat zoveel mensen mij volgen’

Op Tiktok, een sociaal platform dat immens populair is onder jongeren, heeft hij inmiddels meer dan 550.000 volgers. Daar begint het allemaal voor Jesse. Hij weet de datum nog uit zijn hoofd. Op 5 juni 2019 past hij op zijn jongere nichtjes, die hem introduceren met TikTok: “Ik dacht dat het een platform was met dansende jonge meiden, maar het bleek toch iets heel anders te zijn. We hebben samen filmpjes gemaakt en daarna heb ik een eigen account aangemaakt.” Samen met zijn vader maakt hij zijn eerste filmpjes: “Het was wel een beetje in scène gezet. Ik playbackte op muziek en mijn vader kwam opeens binnen. Daarna gingen we samen playbacken.” Jesse lacht breed: “Ik kan nog steeds niet echt begrijpen waarom dat zo hard ging.”

Als nuchtere Fries begrijpt Jesse zijn populariteit niet altijd: “Ik vind het nog steeds heel raar. Ik ben nooit begonnen met Tiktok om beroemd te worden. Ik snap eigenlijk echt niet waarom mensen mij volgen, maar ik vind het natuurlijk hartstikke leuk.”

Ook zijn omgeving snapt soms niets van Jesse’s populariteit online: “Zulke aantallen zijn natuurlijk ook moeilijk voor te stellen. Pas rond de 50.000 volgers begon ik het zelf serieuzer te nemen. Mijn ouders hadden pas door hoe populair ik was toen ik al ver boven de 100.000 volgers had. We gingen met het gezin naar Hellendoorn en daar waren ook een aantal schoolreisjes. Binnen no-time stonden al die kinderen om mij heen voor een selfie. Pas toen viel het kwartje bij mijn ouders en sindsdien nemen zij het ook serieuzer.”

Negativiteit

Hoge bomen vangen veel wind, ook op sociale media. Een hoog aantal volgers staat helaas vaak gelijk aan veel negatieve reacties. Online en in het echte leven krijgt Jesse te maken met negativiteit: “Helaas hoort dat er een beetje bij. Andere content creators zullen het herkennen; als je online populair bent, krijg je een dikke huid. Inmiddels doen negatieve reacties mij niets meer. Ik ben mijn droom aan het najagen. En er zijn ook zoveel meer positieve reacties, daar richt ik mij op.”

Social Squad

Als zijn following groeit, krijgt Jesse ook steeds meer kansen. Vorig jaar deed hij bijvoorbeeld mee met Alleskunner VIPS en De Dansmarathon. Dit jaar is hij te zien in het theater: “Ik ben benaderd door productiehuis BazarMedia. Ze wilden een show maken over sociale media en vroegen mij of ik hieraan wilde meewerken, samen met twee andere meiden; Anique Dreamon en Emma Keuven. Ik vond het een leuke uitdaging.” Jesse zit nu middenin een intensieve repetitieperiode: “Het is wel even anders dan TikTok. We zijn gewend dat we altijd een nieuwe take kunnen doen als er iets niet goed gaat, maar nu moet alles in één keer lukken.” Jesse, die in Leeuwarden de theateropleiding van D-Drive volgde, heeft al wel ervaring op het gebied van theater: “Maar dat is ook alweer twee jaar geleden. Het is wel weer even wennen.”

De voorstelling heet ‘Social Squad’ en is een interactieve tiktokshow, vertelt Jesse: “Het is echt een show dat je nog nooit eerder hebt meegemaakt. Voor het eerst trekken we het mobieltje mee het podium op. We leggen de do’s en dont’s uit op sociale media en vertellen verhalen met muziek en sketches.” De makers willen de online wereld en de echte wereld samenbrengen. “Ik hoop ook dat tieners door deze show het theater weer gaan herontdekken.”

De show is gemaakt voor tieners, maar Jesse denkt dat iedereen zich wel gaat vermaken bij de show: “Het is grappig, ontroerend, mooi en vooral ook heel herkenbaar voor iedereen die online bezig is. Ik denk dat het voor veel ouders ook heel leerzaam kan zijn. Je neemt echt een kijkje in de wereld waar je kind veel tijd in doorbrengt.”

Kom je ook kijken naar Jesse in het theater? Hij is onder andere te zien in Sneek, Drachten en Leeuwarden. Ga naar www.bazarmedia.nl voor kaartjes en meer informatie.

Afbeelding
Afbeelding
Complimentendag: Friezen geven meeste complimenten, Groningers de minste Samenleving 13 uur geleden
Afbeelding
Podiumtechniekdag op 23 maart in De Lawei Cultuur 16 uur geleden
Wat een knapperd hè?
Lieve Casper zoekt een nieuwe mand Samenleving 19 uur geleden
Afbeelding
Van houten skûtsjes naar ijzeren skûtsjes door Jelmer Kuipers Historie 23 feb, 18:00
Afbeelding
Taxatieavond in Hotel Drachten. Historie 23 feb, 15:00
Het team van Albert Heijn De Marke
Albert Heijn De Marke even dicht voor verbouwing Algemeen 23 feb, 13:21
Al eerder werd er gestunt met grote kortingen bij TinQ.
TinQ stunt opnieuw: 33 minuten tanken voor €1,33 in Drachten Algemeen 23 feb, 12:01
Afbeelding
Erfgoedvrijwilligers Fryslân in kaart gebracht Samenleving 22 feb, 18:00