Afbeelding
Foto: Gemeente Heerenveen

“Inzicht in leren en ontwikkeling zorgt voor meer plezier in bewegen!”

Sport

HEERENVEEN - Ken je die tijd nog van vroeger, wanneer je op school een onderdeel van gymnastiek deed en daar vervolgens op beoordeeld werd? Je kreeg dan een cijfer, of bijvoorbeeld een ‘goed’, of ‘onvoldoende’. Maar wat daar tussenin zit, was vaak niet zichtbaar. Een vorm van feedback, leerproces, of ontwikkeling is toch minstens zo belangrijk als het resultaat op dat moment? De Gemeente Heerenveen biedt daar in samenwerking met Buurtsportcoaches in Heerenveen nu een oplossing voor: de Gymfolio App. Met de Gymfolio App kunnen buurtsportcoaches in Heerenveen gymlessen op maat bieden. Hoe dat werkt, vertelt buurtsportcoach Wiebren Dijkstra uit Heerenveen.

“Wij werken als team van buurtsportcoaches in de gemeente Heerenveen aan allerlei activiteiten in wijken en werken op basisscholen als vakleerkracht. We merkten in ons team dat we op zoek waren naar een manier van werken om de voortgang en het plezier wat kinderen beleven, te vatten in een digitaal portfolio. Niet meer zo van: jij kunt het kunstje wel en jij kunt het kunstje niet, maar meer kijken naar: wat heb je beleefd en wat heb je verzameld. Dan hebben we het bijvoorbeeld over het verzamelen van mooie foto’s en video’s, van dingen waar de kinderen trots op zijn en waar ze enthousiast van worden. Echt het inzichtelijk maken van een stuk voortgang, niet alleen motorisch, maar ook op sociaal gebied.” 

Sporten is een manier van expressie

De buurtsportcoaches krijgen vanuit scholen vaak de vraag om input te leveren voor het schoolrapport. “Dan is het vaak: je hebt een voldoende, onvoldoende, of goed. Dat is eigenlijk niet meer van deze tijd. Wij hebben bijvoorbeeld ook een hekel aan het woord testen en meten. Dat levert voor veel kinderen stress, angst of teleurstelling op. Zeker wanneer het niet lukt. Uit onderzoek is ook wel gebleken dat zoiets niet stimulerend werkt. Sporten en bewegen is namelijk ook een manier van expressie.” 

Kinderen stimuleren 

Volgens Wiebren draagt de app bij aan de intrinsieke motivatie van een kind om te bewegen. “Voornamelijk het inzicht en de manier van presenteren leidt tot stimulering en intrinsieke motivatie van kinderen en ouders. De app helpt de leerkracht ook om op maat te kunnen uitdagen. Als jij van je kinderen weet dat 20 procent niet sport bij een sportclub, dan gaan we in de app onderzoeken waarom kinderen het niet willen of kunnen. Is het een financieel probleem? Dan gaan we kijken of we de bottleneck weg kunnen halen.” 

Talentontwikkeling 

Ook talentontwikkeling is een belangrijk aspect van de app. “We kijken naar de interesses van kinderen. Meten of een kind iets wel of niet kan is mooi, maar daarmee meet je nog niet wat een kind daadwerkelijk in beweging brengt. Het is veel leuker om daar achter te komen, zodat je een kind daarin kunt stimuleren. Zo leert een kind te ontdekken wat hij of zij leuk vindt en waar hij of zij goed in is. Dat is echt heel waardevol.”

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nynke Duijff winnaar Grut Frysk Diktee Verhalen uit de buurt 1 uur geleden
Afbeelding
Sloepvaren bij de Alde Feanen Recreatie & Ontspanning 3 uur geleden
Afbeelding
Column Rijkele Dijkstra: Ons veilige gevoel Column 17 uur geleden
Afbeelding
Column Melissa: Uit de kast komen is niet alleen bevrijdend voor jezelf, maar ook voor anderen Column 23 uur geleden
Afbeelding
De Hunebeddenjager: Een avontuurlijke ontdekkingsreis met Willem Donker Cultuur gisteren
Hoe ga jij Koningsdag vieren?
Activiteiten op Koningsdag in Heerenveen Algemeen 24 apr, 08:00
Afbeelding
Column Desirée van Dijk-Attema: Uitstellen Column 23 apr, 18:00
Afbeelding
Hondje Binky in de bemiddeling Stichting SOS voor huisdieren Friesland Algemeen 23 apr, 14:00