Sprookje Heerenveen presenteert ‘De nieuwe kleedster van de keizer’

Cultuur

HEERENVEEN - Sprookje Heerenveen staat in de week van 20 tot en met 24 november weer met 10 voorstellingen op de planken in het Posthuis Theater in Heerenveen. Regisseur August de Jong heeft dit jaar gekozen voor een origineel en hedendaagse bewerking, door toneelschrijver Aris Bremer (1940 – 2021), van het traditionele sprookje ‘De nieuwe kleren van de keizer’ van Hans Christian Andersen uit 1837. Nu met de titel ‘De nieuwe kleedster van de keizer’.

De jonge Keizer Narcissus geniet van zijn macht en draagt daarom elke dag nieuwe kleren, gemaakt door de knapste kleermakers van het land. Veel mensenkennis heeft hij nog niet. De gladde Opperkleren-heer Garderius en zijn zure tante Dissonante maken de dienst uit. Dissonante is bovendien van plan haar neef van de troon te wippen.

De Keizer denkt over een huwelijk met prinses Harmonia van Nabuurland. Maar de prinses wil uitzoeken of ze Narcissus wel aardig vindt. Harmonia gaat als Harmke en onderkleedster op naar het Keizerlijk hof, maar onderweg naar het paleis steelt een straatjongen, Gijs, haar iPhone.

Spelers en vrijwilligers staan in de startblokken

Vanaf augustus zijn de regisseur en spelers al druk aan het repeteren. Maar ook moeten de kleren worden gemaakt, de coulissen getimmerd en beschilderd, zijn de basisscholen in en om Heerenveen benaderd, stonden we op de turfstekers markt, hebben we vrienden, fondsen en sponsoren benaderd voor financiële steun, hebben we een oproep gedaan voor vrijwilligers, is de kaartverkoop geregeld met Posthuis Theater en lopen alle andere voorbereidingen volgens plan.

Wat, waar en wanneer?

Van 20 t/m 24 november 2023 wordt het sprookje voor ruim tweeduizend basisscholieren uit de gemeente Heerenveen opgevoerd in het Posthuis Theater in Heerenveen. Er zijn die week 7 voorstellingen voor kinderen uit het basisonderwijs en drie avondvoorstellingen voor liefhebbers, sponsoren, vrienden en genodigden. Maar liefst 10 voorstellingen in een week, een topprestatie.

‘De nieuwe kleedster van de keizer’ meemaken in het Posthuis Theater?

Wilt u het sprookje op avond meemaken, kom dan op 20, 21 of 23 november 2022 (19.00 uur) kijken en bestel toegangskaarten via het Posthuis Theater. Dat doet u via de receptie of website van het Posthuis Theater in Heerenveen. www.posthuistheater.nl. Of doe dit via www.sprookjeheerenveen.nl

Veel nieuwe vrijwilligers voor Sprookje Heerenveen

We hebben afgelopen jaar een oproep gedaan om ons team vrijwilligers te versterken. En dat was een mooi succes. Een tiental personen heeft zich aangemeld en gaan dit jaar al helpen om de schoolkinderen in het theater naar hun plek te brengen (teplakzetters) of helpen met het opbouwen van de coulissen in het Posthuis Theater. Anderen kijken nu mee en gaan voor volgend jaar helpen om weer een prachtig sprookje (78ste keer) op de planken te zetten voor jong en oud. Op deze wijze kunnen we de traditie van Sprookje Heerenveen de komende jaren gewoon voort te zetten.

Help het sprookje mogelijk maken…

Ons doel is dan ook om deze passie met zoveel mogelijk kinderen en volwassenen te kunnen blijven delen. Om dit te kunnen vervullen hebben we uw steun ook hard nodig. We kunnen als vrijwilligers veel, maar hebben ook te maken met diverse noodzakelijke kosten, denk aan diverse materialen (schmink, rekwisieten), huur Posthuis Theater (deels gesponsord), techniek en veel meer.

Ook de komende decennia wil Sprookje Heerenveen van zich blijven laten horen & zien.

Lidl sponsort fruit voor al onze schoolgaande fans

Lidl draagt dit jaar graag een steentje bij. Als landelijke supermarktketen staat Lidl midden in de maatschappij en ondersteunt lokale initiatieven die bijdragen aan een gezondere en duurzamere buurt.

Denk aan het belang van vers fruit en verse groenten en de voordelen van een duurzame en gezonde leefstijl. Factoren die impact hebben op onze gezondheid en welzijn, maar ook op het milieu.

Sprookje Heerenveen is dan ook blij te kunnen vertellen dat Lidl onze ruim tweeduizend schoolgaande fans, na de voorstelling, trakteert op een gratis stukje fruit.

Vriend worden, sponsoren of een donatie?

Om onze kosten te kunnen betalen doen we een beroep op betrokken bedrijven en ondernemers, de gemeente, particulieren en fondsen om Sprookje Heerenveen financieel te steunen.

Iedereen kan een steentje bijdragen.

Op onze website ( www.sprookjeheerenveen.nl) kunt u via de pagina doneren & sponsoren via iDEAL een bedrag overmaken. Maar u kunt uw persoonlijke donatie ook overmaken op rekeningnummer NL62 INGB 0672 3595 45 t.n.v. Stichting Sint Nicolaassprookje Heerenveen o.v.v. ‘Het Sprookje mogelijk maken…’.

Namens alle vrijwilligers, dank je wel en tot ziens in het Posthuis Theater!

Beeld ter illustratie
Odd Fellows Heerenveen organiseren 1 juni een kunst- en antiekveiling Cultuur 15 uur geleden
Nieuw Ontwikkelperspectief voor de Lelylijn: Op Weg naar 2050 Politiek 18 mei, 15:00
Voorstelling Romijn Conen bij Revalidatie Friesland Algemeen 18 mei, 12:00
Boeren overhandigen eerste spandoek aan de provincie Fryslân Agrarisch nieuws 18 mei, 08:00
De leukste activiteiten tijdens Pinksteren in Friesland Recreatie & Ontspanning 17 mei, 20:00
Maatschappelijke gift maakt Musical De Tocht toegankelijk voor 2000 kinderen Cultuur 17 mei, 18:00
Robin van Persie in actie tegen sc Heerenveen (2018).
Robin van Persie wordt de nieuwe hoofdtrainer van SC Heerenveen Sport 17 mei, 16:37
Onderzoek: Dit betaal je in 2024 voor een huwelijksceremonie in Friesland Financieel 17 mei, 15:00