Afbeelding
Foto: Pexels

De scholen zijn weer geopend: Zo voorkom je rugklachten door je rugzak

Gezondheid

DRACHTEN - Iedere scholier krijgt ermee te maken: het dragen van een zware rugtas. Zo’n zware tas is natuurlijk heel oncomfortabel en kan bovendien leiden tot vervelende rugklachten. Omdat de scholen weer zijn begonnen, geeft Redmer Bijlsma van Fysio Bakker tips om rugpijn te voorkomen bij een te zware rugzak.

“Het gewicht van de rugzak hangt zich aan de achterzijde van het lijf”, begint Redmer. “Dat brengt het lichaam in disbalans, en dat moet fysiek met de spieren worden opgevangen.”

“Hoe meer gewicht dat naar achter hangt, hoe belastender dat is voor het lichaam. Als je ziet dat onvolgroeide jonge kinderen een vrij grote belasting krijgen met een te zware rugzak, kan dat storing geven voor hun lijf en daarbij fysieke klachten opleveren.”

10 procent regel

Verder is het belangrijk dat de 10% regel wordt gehanteerd, laat de fysiotherapeut weten. De meeste mensen laten zowel het gewicht, als het formaat van een rugzak met name afhangen van hun lengte of die van hun kind. Toch is dit niet de bedoeling, vertelt Redmer. 

“Het gaat hierbij juist om het lichaamsgewicht. Een rugzak mag namelijk niet zwaarder zijn dan tien procent van je eigen lichaamsgewicht. Weegt iemand vijftig kilo? Dan mag de schooltas maximaal vijf kilo wegen. Als je dit gewicht overschrijdt, dan kan dit een zeer slecht effect hebben op de ontwikkeling van de wervelkolom.” 

Dezelfde boeken

Het moeilijke is: iedereen krijgt ongeveer dezelfde boeken. Wanneer je een lichter persoon bent, wegen de boeken natuurlijk veel zwaarder mee. Daarom is het van belang dat de tas op de juiste manier gedragen wordt.
“De rugtas moet niet te groot zijn en het liefst dicht bij het lichaam. Je kunt een extra band om de borst gebruiken, zodat de tas iets stabieler bij het lichaam blijft.”

“Tevens is er de mogelijkheid om goede schouderbanden te dragen, die niet te smal en strak zitten. Misschien wel het belangrijkste: draag niet teveel boeken bij je. Bewaar de boeken die je niet nodig hebt in kluisjes of doe als het kan de opdrachten online.”

Juiste zithouding

Wanneer je een lang stuk moet fietsen naar school, is het handig om je tas op de bagagedrager te leggen, zodat je onderweg de tas niet hoeft te dragen. Probeer vervolgens gedurende de lessen de juiste zithouding aan te nemen.

“Een juiste zithouding zorgt ervoor dat je spieren voldoende rust krijgen om tussendoor te herstellen. Wanneer je je tas na een les weer optilt, probeer dan de juiste tiltechnieken te gebruiken. Door de tas op een goede manier te tillen, belast je de rug minder.” 

Afbeelding
Naar het mbo? Kijk het webinar 'Studiefinanciering: hoe werkt het?' Educatie gisteren
Afbeelding
Nieuw Ontwikkelperspectief voor de Lelylijn: Op Weg naar 2050 Politiek 18 mei, 15:00
Afbeelding
Voorstelling Romijn Conen bij Revalidatie Friesland Algemeen 18 mei, 12:00
Afbeelding
Boeren overhandigen eerste spandoek aan de provincie Fryslân Agrarisch nieuws 18 mei, 08:00
Afbeelding
De leukste activiteiten tijdens Pinksteren in Friesland Recreatie & Ontspanning 17 mei, 20:00
Afbeelding
Maatschappelijke gift maakt Musical De Tocht toegankelijk voor 2000 kinderen Cultuur 17 mei, 18:00
Robin van Persie in actie tegen sc Heerenveen (2018).
Robin van Persie wordt de nieuwe hoofdtrainer van SC Heerenveen Sport 17 mei, 16:43
Afbeelding
Start kaartverkoop nieuw theaterseizoen De Lawei op 25 mei Cultuur 17 mei, 15:00