De leerlingen van groep zes van De Frissel werken goed samen.
De leerlingen van groep zes van De Frissel werken goed samen. Foto: SWS De Frissel

Scholen van Trijewiis maken het leren zichtbaar

Educatie

Leerlingen eigenaar maken van hun eigen leerproces, hoe doe je dat precies? Het is een vraagstuk waar Trijewiis zich al enkele jaren mee bezig houdt. Trijewiis is een samenwerkingscluster bestaande uit een aantal dorpsscholen, namelijk: De Diamant in Oudega, De Leister Igge in Opeinde, De Frissel in Drachtstercompagnie en De Wiksel in Houtigehage. De scholen zijn onderdeel van de stichting Adenium. De scholen van Trijewiis hebben een gemeenschappelijke visie: het leren zichtbaar maken voor alle kinderen. RondOm praat hierover met directeur Egbert Klazenga, van SWS De Frissel.

“Onze visie komt voort uit het wetenschappelijk onderzoek van de Australische wetenschapper John Hattie”, begint Egbert zijn verhaal. “Hattie heeft onderzocht wat nu werkelijk werkt in het versterken van het leerproces van kinderen. We hebben bijvoorbeeld lang gedacht dat we zoveel mogelijk moesten aansluiten bij de leerstijl van een kind, maar dit blijkt helemaal niet effectief te zijn. Wat wel zinvol is, is dat leerlingen weten wat het doel van de les is, of van een bepaalde activiteit. Nog belangrijker, is dat kinderen weten wanneer het doel behaald is. We doen dit door het opstellen van succescriteria, samen met de leerlingen. Deze criteria geven aan wanneer het doel bereikt is (wanneer-is-het-goed?). Daarmee leer je de leerlingen kritisch te kijken naar hun eigen werk en te reflecteren op hun leerdoelen.


De leerlingen leren herkennen wat de succescriteria zijn. - Rob Dijkstra

Werken in leermaatjes

De leerlingen leren hoe feedback geven en ontvangen in zijn werk gaat en hoe ze daarmee hun eigen leerproces en dat van anderen kunnen verbeteren. Binnen Trijewiis wordt er daarom gewerkt met leermaatjes. “We willen dat kinderen in leermaatjes samen met elkaar praten over het werk. Daar is meer voor nodig dan er alleen ‘iets van vinden’. Doordat de leerlingen de succescriteria kennen, kunnen ze hun eigen werk en het werk van anderen daaraan spiegelen. Dit helpt hen om stappen te zetten in hun ontwikkeling en antwoord te geven op de vragen: Waar sta ik nu, waar ga ik naar toe en wat zijn de stappen die ik moet zetten om daar te komen?” Dit is de basis van ‘Visible Learning’. Jaarlijks zet Trijewiis vanuit deze visie een nieuwe stap en worden de kinderen steeds meer ‘zichtbaar lerende leerlingen’.

Waar sta ik nu, waar ga ik naar toe en wat zijn de stappen die ik moet zetten om daar te komen?

Samenwerking

De scholen werken intensief met elkaar samen. “Het begrip samenwerking zit in ons DNA”, zo vertelt Egbert. “Drie van de vier scholen zijn samenwerkingsscholen en dat betekent dat openbaar en christelijk onderwijs in het dorp samen verder zijn gegaan, waarbij goede afspraken zijn gemaakt over de plek van identiteit op school.

Ook samenwerking op andere terreinen is essentieel, want op een kleine school moeten de vele taken door relatief minder mensen worden gedaan. Er zijn daarom netwerken voor rekenen en taal, maar ook voor cultuureducatie en voor leerkrachten van groep 1 en 2 waar alle scholen in zijn vertegenwoordigd. Zo draagt iedereen bij aan het vormen van gezamenlijk beleid.” Ook de schoolleiders en de ib’ers hebben regelmatig overleg. “We maken gebruik van elkaars expertise en teamleden met specifieke talenten of persoonlijke interesses bieden we binnen Trijewiis de kans om hier voor hun eigen school of voor Trijewiis iets mee te doen. We profiteren daar graag allemaal van.”

Couleur Locale

Toch vinden de scholen ook de eigen lokale kleur van belang. Elke school krijgt royaal de ruimte om eigen accenten te leggen, om datgene te doen wat goed bij de school past. Vier scholen met allemaal een eigen identiteit en kleur, maar die elkaar vinden in de intentie om het leren van kinderen zichtbaar te maken. “De verregaande samenwerking helpt ons allemaal vooruit en draagt er toe bij het beste uit jezelf en uit de kinderen naar boven te halen”, aldus Egbert. Ook SWS It Werflân in Rottevalle zoekt aansluiting bij Trijewiis. In overleg wordt bekeken hoe dit gestalte moet krijgen.

Wil je eens een kijkje nemen op één van de scholen van Trijewiis, neem dan gerust eens contact op.

Afbeelding
Stevige dame Floor zoekt een nieuw baasje Verhalen uit de buurt 1 uur geleden
Zomer
Zomerpakkettenactie Present Smallingerland Algemeen 4 uur geleden
Afbeelding
In deze Friese gemeente staan de meeste energiezuinige huizen Duurzaamheid 7 uur geleden
Afbeelding
De wereld in boeken: ga op reis vanaf je bank Algemeen 11 uur geleden
Afbeelding
Column Ed van Dijk: Nieuwe expo vormen Column 27 apr, 15:00
Kunstwerk van Janny Zijlstra.
De kunstzinnige levensreis van Janny Zijlstra-Wijnalda Cultuur 27 apr, 12:00
Afbeelding
Post-covid klachten aangezien voor ouderdomsklachten Zorg & Welzijn 27 apr, 10:00
Afbeelding
Friesland brengt opvallend veel schilders voort Cultuur 27 apr, 08:00