Peter Schollmann, de nieuwe CEO van Kooi
Peter Schollmann, de nieuwe CEO van Kooi Foto: Diederik van der Laan

Interview met Peter Schollmann, de nieuwe CEO van Kooi

Algemeen

DRACHTEN - Sinds oktober is Peter Schollmann de nieuwe CEO van het Drachtster bedrijf Kooi Security. Hij neemt het stokje over van ondernemer Pieter Kooi die bewust een stapje opzij zette om het bedrijf te laten groeien. RondOm Drachten spreekt met de nieuwe bestuurder over zijn eerste maanden en zijn visie voor Kooi: “We hebben serieuze ambities. Door meer structuur aan te brengen in het bedrijf kunnen we op een gezonde manier uitbreiden. We willen als het ware van een heerlijke spaghetti een prachtige, gelaagde lasagne maken.” 

Schollmann is een bekende naam in de beveiligingsbranche. Jarenlang werkte hij in verschillende functies, onder andere acht jaar als algemeen directeur bij Securitas, Nederlands grootste beveiligingsbedrijf: “Een ontzettend fijn bedrijf, maar als je ergens zo lang werkt dan kom je ook in een soort van routine. Routine is fijn, het betekent dat je op de meest optimale manier presteert en dat maakt het werk makkelijker, maar het scherpe randje gaat er vanaf. Dan moet je je afvragen of je nog wel de juiste man bent op de juiste plek.” Samen met Securitas spreekt Schollmann af om een jaar te nemen om een passende vervanger voor zijn functie te zoeken en die in te werken. Dat lukt en begin 2021 neemt de hij afscheid van het bedrijf.

Samen groeien

In mei neemt Pieter Kooi, de ondernemer achter het groeiende camerabeveiligingsbedrijf Kooi Camerabewaking, contact op met Schollmann. Kooi had zich, net als Schollmann, afgevraagd of hij nog wel de juiste man was om het bedrijf naar het volgende level te tillen. Hij zag in Schollmann een ervaren opvolger. Schollmann: “Het zou voor mij een logische stap zijn om een nieuwe uitdaging te zoeken bij een bedrijf dat vergelijkbaar is met Securitas, maar ik wilde iets anders.” Het enthousiaste en betrokken bedrijf Kooi trekt hem wel:”De Friese identiteit schemert in alles door. De gedachte ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ zorgt ervoor dat het bedrijf niet statusgevoelig is en dat zorgt voor een prettig werkklimaat.” Schollmann komt er naar eigen zeggen al snel achter dat de medewerkers van het groeiende bedrijf ook de kans krijgen én pakken om mee te groeien: “Er is genoeg ruimte voor eigen initiatief, fouten maken mag en iedereen neemt zijn verantwoordelijkheid. Een prachtplek om terecht te komen en daarvoor ook alle lof naar Pieter [Kooi, red]. Hij heeft echt een bijzonder bedrijf opgericht.”

Kennis maken met het team

Kooi is al één van de grootste spelers op het gebied van camerabeveiliging en broeidetectie in Nederland en timmert ook hard aan de weg in andere Europese landen. Ze hebben momenteel zo’n 170 werknemers in heel Europa, waarvan ruim honderd in Nederland werkzaam zijn. Schollmann doet zijn best om het team te leren kennen: “Dat was natuurlijk wel even spannend,” geeft hij toe. Hij plande in zijn eerste weken ruim dertig gesprekken in met werknemers en klanten en ging, als de coronamaatregelen het toelieten, ook regelmatig op pad met hen: “Dat wil ik blijven doen en ik vind dat ook gewoon heel leuk. Het voordeel van Kooi is dat het nog een relatief klein bedrijf is, dus ik denk dat ik over een paar maanden toch iedereen wel ken van gezicht en van naam.”

‘Iedereen is hier gelijk en durft te zeggen wat hij vindt’ 

Ondanks dat Schollmann al een indrukwekkende hoeveelheid ervaring meebrengt, leert hij nog elke dag: “Ik zie hoe die no-nonsense houding een enorm sterk team heeft gecreëerd. Iedereen is hier gelijk, iedereen zegt wat hij vindt en de samenwerking is uitstekend.” Hij looft daarmee het werk van zijn voorganger en het ondersteunde middenmanagement: “Zij faciliteren die cultuur. Ik ben in een bedrijf terecht gekomen waar iedereen bereid is om te veranderen en om te groeien. Dat had ik, om eerlijk te zijn, niet verwacht.”

Van spaghetti naar lasagne

Het bedrijf, dat zijn oorsprong vindt in Drachten, wil ook in het buitenland groter worden. Schollmann: “Het doel is om over een paar jaar 10% marktaandeel te hebben in Europa. Daarvoor moet er meer structuur komen in de organisatie. We willen bijvoorbeeld onderzoeken welke werkzaamheden een locatie in het buitenland zelf kan doen en welke we hier, dicht bij ons willen houden.” Intern noemde Schollmann dat al eerder ‘van heerlijke spaghetti een gelaagde lasagne maken’, met als doel om de organisatie schaalbaar te maken. 

Dat het bedrijf volop in beweging is, ook richting het buitenland, boezemt geen enkele angst in bij de werknemers in Drachten: “Drachten heeft altijd als centrum gefungeerd en dat zal het ook zeker blijven, maar we zijn ook op zoek naar een zekere volwassenheid. Dat houdt nou eenmaal in dat buitenlandse vestigingen wat zelfstandiger worden. We gaan van een Fries bedrijf naar een echt internationaal bedrijf, maar Kooi blijft ook zeker gevestigd in Drachten.” 

Als directeur denkt Schollmann iets meer in structuren, terwijl Pieter Kooi als rasondernemer vaak insprong op kansen in de markt. Schollmann is vol lof over zijn voorganger: “Deze club staat als een huis, daar is geen discussie over mogelijk. Zonder Pieter’s werk, zonder zijn eerste helft, stond het bedrijf nu niet op zo’n prachtige positie als waar we nu staan.” Hij vindt het dan ook een eer om er op zo’n hoogtepunt in te springen: “Alle seinen staan op groen.”

Afbeelding
Lintjesregen 2024 Smallingerland Algemeen 8 uur geleden
Afbeelding
Stevige dame Floor zoekt een nieuw baasje Verhalen uit de buurt 23 uur geleden
Zomer
Zomerpakkettenactie Present Smallingerland Algemeen 28 apr, 15:00
Afbeelding
In deze Friese gemeente staan de meeste energiezuinige huizen Duurzaamheid 28 apr, 12:00
Afbeelding
De wereld in boeken: ga op reis vanaf je bank Algemeen 28 apr, 08:00
Afbeelding
Column Ed van Dijk: Nieuwe expo vormen Column 27 apr, 15:00
Kunstwerk van Janny Zijlstra.
De kunstzinnige levensreis van Janny Zijlstra-Wijnalda Cultuur 27 apr, 12:00
Afbeelding
Post-covid klachten aangezien voor ouderdomsklachten Zorg & Welzijn 27 apr, 10:00