Schoolklas van Piter Jelles YnSicht in de tentoonstelling
Schoolklas van Piter Jelles YnSicht in de tentoonstelling Foto: Keramiekmuseum Princessehof

Hooggewaardeerde tentoonstelling Human After All in Princessehof ten einde

Algemeen

LEEUWARDEN - Human After All: Ceramic Reflections in Contemporary Art eindigde dit weekend. De hedendaagse kunsttentoonstelling in het Princessehof zou te zien zijn gedurende 11 maanden. Door de maatregelen rondom het coronavirus kon het museum daarvan maar 4 maanden echt open, met een beperkte capaciteit. In totaal trok de expositie meer dan 15.000 bezoekers in 4 maanden, bijna driekwart van de bezoekers van buiten Leeuwarden kwam speciaal voor het museum naar de stad. Zelfs met alle beperkingen zorgde het Princessehof nog voor 10.000 extra bezoekers in de stad. Zij gaven hier gemiddeld 110 euro per persoon uit aan eten, drinken, winkelen en meer, kwam uit publieksonderzoek. Zo bracht het museum toch nog meer dan een miljoen binnen voor de stad tijdens de lastige coronaperiode.

Van 10 oktober 2020 t/m 5 september 2021 presenteerde het nationale Keramiekmuseum in Leeuwarden een tentoonstelling met werk van 10 kunstenaars uit alle windstreken. Van de intrigerende kleianimaties van de Chinese Geng Xue (1983) tot de hypnotiserende sculpturen, foto’s en videowerk van talent uit eigen land Mariken Wessels.
Alle kunstenaars refereerden met hun werk aan primaire menselijke eigenschappen en aspecten; La Condition Humaine, de mens met zijn beperkingen, nietig of zelfbewust, mooi of wreed. De tentoonstelling paste in een reeks van toonaangevende hedendaagse kunstpresentaties van internationale allure, samengesteld door curator Tanya Rumpff, die dit najaar met pensioen gaat. Human After All is de daarmee de grote hekkensluiter voor Rumpff. Met een rapportcijfer van maar liefst een 8,4, gegeven door bezoekers die speciaal voor de tentoonstelling naar het museum kwamen, werd haar laatste tentoonstelling bijzonder hoog gewaardeerd.

Educatie

In totaal hebben 2400 leerlingen, docenten en begeleiders leerlingen uit het basis-, voortgezet- en beroepsonderwijs hebben de tentoonstelling bezocht binnen het speciaal ontwikkelde onderwijsprogramma. Het Princessehof bleef flexibel met de plotselinge maatregelingen en ontwikkelde gedurende de lockdown het museum-op-schoolprogramma, museumdocenten brachten tijdens de sluiting van het museum de tentoonstelling naar de klas. Daarnaast, met de aangescherpte maatregelen, was er een Museum-onlineprogramma waar scholen gebruik van konden maken. Met een prezi werden ze digitaal door de tentoonstelling geleid, en per werk waar ze in geïnteresseerd waren kregen ze een denk- of doe-opdracht om dat werk nader te onderzoeken. Uiteindelijk kon ook succesvolle formule van de ontwerpwedstrijd aangepast doorgang vinden. Tien trotse leerlingen van Friese scholen (van het Marne college in Bolsward tot het Leeuwarder Lyceum) maakten naar aanleiding van de gastlessen zelf animaties, sculpturen en tegeltjes geïnspireerd op de thematiek in de tentoonstelling. De werken van de leerlingen waren de laatste maand nog te zien in de tentoonstelling. “Hoe fantastisch leuk dat het werk (hart met bloempjes) van dochterlief daar mag staan!” aldus een trotse ouder.

Lovende woorden

Aan persaandacht geen gebrek; Museumtijdschrift vond de tentoonstelling ‘spectaculair’, kunstmagazine See All This noemde “Een interessante, licht anarchistische verzameling opvallende stemmen, van internationaal gelauwerde kunstenaars tot opkomend talent”. Beeldenmagazine vond het “Zware kost, smakelijk opgediend” en dagblad Trouw gaf, naast vier sterren, een prachtig compliment voor het gebruik van keramiek in de hedendaagse kunstsceneDankzij film en digitale technieken zijn de mogelijkheden met keramiek voor ­hedendaagse kunstenaars bijna onbegrensd, en de tentoonstelling laat het hele scala zien.” In totaal verschenen er 145 artikelen met een gezamenlijke mediawaarde van €577.302.

Samenwerking

De tentoonstelling zorgde voor bijzondere, lokale samenwerkingen. Zoals voor de installatie van Klara Kristalova (1967, Tsjechië), die de laatste zaal vulde met drie eilanden van mos, varens en andere planten. Samen met de internationaal befaamde bloemist Thierry Boutemy en hoveniersbedrijf Snoek Puur Groen, uit Grou, maakte Kristalova een indrukwekkend beplantingsontwerp met levend groen. De keuze van de planten is geïnspireerd op de flora in het bos waar Kristalova’s atelier staat. Snoek Puur Groen zorgde dat de planten gedurende de looptijd van de expositie werden onderhouden.

Korea

Het Princessehof staat het komende cultuurjaar in het teken van Zuid-Korea. De grote najaarstentoonstelling KOREA. Poort naar een rijk verleden, te zien van 16 oktober 2021 t/m 21 augustus 2022, leidt de bezoeker naar de rijke, eeuwenoude cultuur van Korea aan de hand van thema’s als eetcultuur, schoonheidsidealen en rituelen. Afwisselend tussen het betoverend celadon uit de Goryeo dynastie (918-1392), puur wit porselein uit de Joseon periode (1392-1897), muziekinstrumenten en kostuums, laten hedendaagse kunstenaars Yee Sookyung (1963), Juree Kim (1980) en Kyung-Jin Cho (1987) zien dat keramiek nog steeds een belangrijke rol speelt in het Zuid-Korea van nu. Speciaal voor de tentoonstelling komen topstukken uit het National Museum of Korea in Seoul naar Leeuwarden, deze voorwerpen zijn voor het eerst in Nederland te zien. Voor de totstandkoming van deze nieuwe expositie werkt het Princessehof met een klankbordgroep die bestaat uit Nederlandse Koreanen en Korea-specialisten.
Het Koreajaar in het Princessehof markeert tevens een mooie aanleiding om het 60-jarig bestaan van handelsrelaties tussen Nederland en Zuid-Korea te vieren.

Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds (het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed), Prins Bernhard Cultuurfonds en P.M. de Klerk Keramiek Fonds en Snoek Puur Groen.
Partners van het Princessehof: Ottema-Kingma Stichting, Vereniging van Vrienden Keramiekmuseum Princessehof en Club Céramique
 

Afbeelding
DODENHERDENKING KORNWERDERZAND KAZEMATTENMUSEUM Algemeen 4 uur geleden
Rijden onder invloed van cannabis gebeurt het vaakst bij mensen die al stevig blowen.
Veel cannabisgebruikers rijden onder invloed Gezondheid 18 uur geleden
Afbeelding
Uniek historisch dambord werpt nieuw licht op herkomst Fries damspel Cultuur gisteren
Afbeelding
Friese kunstenaars Wopke van der Heide en Marijke Buurlage exposeren in de Nieuwe Smederij Cultuur 30 apr, 10:00
Afbeelding
Friesland Pop presenteert: Mini Hiphop Conferentie met het thema "Ladies First" Cultuur 30 apr, 08:00
Ouderen hebben bepaalde kwaliteiten waardoor ze zich vaak wel redden in het verkeer.
Help, mijn vader is niet meer veilig in het verkeer! Gezondheid 29 apr, 18:00
Afbeelding
Laat heel Fryslân zien hoe fantastisch het is om samen te zingen! Cultuur 29 apr, 09:00
Afbeelding
Stevige dame Floor zoekt een nieuw baasje Verhalen uit de buurt 28 apr, 18:00