Vanaf 2026 zullen de treinen in Friesland geen bestuurder meer hebben, maar zelfrijdend zijn.
Vanaf 2026 zullen de treinen in Friesland geen bestuurder meer hebben, maar zelfrijdend zijn. Foto: Arriva

Over vijf jaar zelfrijdende treinen in Friesland

Politiek

FRIESLAND - Over maximaal vijf jaar zullen er in Friesland zelfrijdende treinen rijden, zonder machinisten. Dat schrijven het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, beheerder ProRail, vervoerder Arriva en de provincies Friesland en Groningen in een gezamenlijk persbericht.

Ook wordt 270 kilometer aan spoorlijn in het Noorden aangepast zodat het spoorbeveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System) optimaal kan werken. Want zonder bestuurder zal de veiligheid goed moeten worden gewaarborgd door de systemen. Het personeel wordt uiteraard omgeschoold om met het nieuwe beveiligingssysteem te kunnen werken.

Spoorlijnen worden aangepast, personeel omgeschoold

De nationale overheid en de provincies Groningen en Fryslân investeren samen onder andere in het ombouwen van de treinen en het opleiden van personeel. De komende tijd zullen de afspraken tussen de betrokken partijen worden vastgelegd.

Het huidige treinbeveiligingssysteem ATB (Automatische Trein Beïnvloeding) is volgens hen aan vervanging toe. Door nu niet meer te investeren in het oude systeem, maar eerder dan gepland over te stappen op ERTMS bespaart het Rijk 60 miljoen euro. Dit bedrag wordt geïnvesteerd in materieel en opleidingen. Hierdoor dalen de kosten voor de provincies Groningen en Fryslân die als concessieverlener verantwoordelijk zijn voor het vervoer op deze regionale lijnen.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat): “Door de Noordelijke regionale spoorlijnen van ERTMS te voorzien, creëren we een proeftuin waar we veel van kunnen leren. Groningen en Fryslân hebben eerder al laten zien dat ze graag voorop lopen met innovatieve spoorprojecten. De proeven met zelfrijdende treinen en waterstoftreinen zijn hier mooie voorbeelden van.”

De voordelen van zelfrijdende treinen:

Ook voor reizigers heeft het treinbeveiligingssysteem ERTMS voordelen. Zo verhoogt het systeem de veiligheid op het spoor en kan het spoor efficiënter worden gebruikt, waardoor er meer treinen kunnen rijden en de betrouwbaarheid van de dienstregeling wordt vergroot. Ook kunnen in de toekomst mede dankzij ERTMS zelfrijdende treinen worden ingezet.

Treinen kunnen straks dichter op elkaar rijden

Spoorlijnen in heel Nederland worden voor 2050 van het treinbeveiligingssysteem ERTMS voorzien. Dit systeem is veiliger en zorgt ervoor dat treinen dichter op elkaar kunnen rijden, waardoor er bijvoorbeeld meer treinen kunnen rijden. 

In Europa is afgesproken dat dit systeem de Europese standaard wordt, waardoor grensoverschrijdend treinverkeer voor zowel personen als goederen gemakkelijker kan plaatsvinden. Voordat op het nieuwe systeem kan worden overgestapt, is het nodig om het spoor aan te passen. 

Treinverkeer kan straks makkelijker over landsgrenzen rijden

Ook worden er zo’n 1300 treinen omgebouwd en ruim 15.000 medewerkers opgeleid om met ERTMS te kunnen werken. Op een aantal baanvakken in Nederland is ERTMS al in bedrijf, bijvoorbeeld op de Betuweroute en de Hanzelijn.

Namens de provincie Fryslân zegt gedeputeerde Avine Fokkens: ”We zijn trots op onze spoorverbindingen in Noord-Nederland. ERTMS maakt die nóg betrouwbaarder. Ook wordt het aanpassen van treindiensten eenvoudiger en goedkoper.”

Anne Hettinga uit Sneek, CEO van Arriva Nederland die het personenvervoer op deze ERTMS-trajecten levert: “Wij hechten als Arriva veel waarde aan veiligheid en innovatie. In Limburg doen we al ervaring op met de inbouw van ERTMS. Het is fijn dat dit in het Noorden nu opvolging krijgt en we ook daar het spoor veiliger en beter kunnen benutten.”

Ministerie betaalt meer dan 300 miljoen euro

Voor de aanpassingen aan het spoor zal het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat meer dan 300 miljoen euro uittrekken. Daarnaast bedragen de kosten voor het ombouwen van zo’n 70 treinen en het opleiden van 200 FTE personeel 90 miljoen euro. Hiervan zal 60 miljoen euro door het Rijk worden betaald, 20 miljoen euro door de provincie Groningen en 10 miljoen euro Friesland. Naar verwachting kan in 2026 op het traject Harlingen Haven- Leeuwarden met ERTMS worden gereden.


Afbeelding
Column Rijkele Dijkstra: Ons veilige gevoel Column 13 uur geleden
Beeld ter illustratie
Meer natuur in polder Siderius bij Earnewâld Natuur 16 uur geleden
Afbeelding
Column Melissa: Uit de kast komen is niet alleen bevrijdend voor jezelf, maar ook voor anderen Column 19 uur geleden
Afbeelding
Burgemeester sluit woning Amelandsdwinger vanwege grote drugsvondst 112-Nieuws 21 uur geleden
Afbeelding
Column Desirée van Dijk-Attema: Uitstellen Column 23 apr, 18:00
Denise Campbell (links) en Laura Smeets (rechts)
Keramiekmuseum Princessehof lanceert nieuwe podcastserie genaamd 'Porseleincast' Algemeen 23 apr, 16:00
Afbeelding
Hondje Binky in de bemiddeling Stichting SOS voor huisdieren Friesland Algemeen 23 apr, 14:00
© Foto: Hoge Noorden / Jacob van Essen. Europaparty Oldehoofsterkerkhof Gedeputeerde Sijbe Knol en Wethouder Hein Kuiken
Brunzyn X Bokoedro, Gladde Paling en Kroegtijgers op het podium tijdens dé Europaparty op 11 mei in Leeuwarden Evenement 23 apr, 12:46