dinsdag 18 februari, 2020 01:52
Logo rondomvandaag.nl/Stellingwerven
Beitske Visser

Bekende Friezin: Vice-wereldkampioen Beitske Visser “Ik wil altijd de snelste zijn”

  Sport

Ze oogt als zo'n rustig persoon, kalm sprekend, relaxed, zo iemand bij wie je niet verwacht dat die in racewagens met soms meer dan 250 kilometer per uur over talloze circuits over de hele wereld racet. Toch is het zo, voor de 24-jarige Beitske Visser uit Uitwellingerga. De op één na snelste vrouw ter wereld in een Formule 3-racewagen, "Ik hou van snelheid en wil gewoon altijd de snelste zijn", glimlacht ze.

In de vorig jaar gestarte W-Series (het wereldkampioenschap voor vrouwen) met Formule 3-racewagens is Beitske als tweede geëindigd en dat moet natuurlijk in 2020 anders. Dat is logisch. Ze reist er met veel plezier de hele wereld voor over. Heeft in 2019 75 keer een vliegreis geboekt. Niet alleen voor de zes races van de W-Series, maar ook voor de races waarin ze voor werkgever BMW allerlei verschillende soorten GT-racewagens test.

Van hobby beroep gemaakt
Vanaf haar vijfde al is ze idolaat van het racen. Haar vader deed als liefhebber mee aan tourwagenkampioenschappen. Ze rook en zag het en wilde ook. Wilde meer. "Ik wilde op mijn derde al, maar moest twee jaar wachten van mijn ouders. Toen ik vijf jaar werd mocht ik eindelijk karten", lacht ze. Negentien jaar duurt haar passie nu voor het racen, zo snel en slim mogelijk over circuits scheuren. "Ik heb van mijn hobby mijn beroep gemaakt en ben er nog lang niet op uitgekeken."

Er is zoveel werk in de racewereld dat mocht ze ooit als coureur zijn uitgeraced, dan zijn er voldoende andere taken beschikbaar. Ze zit er niet over in. Ze is nu al testrijder en heeft ontzettend veel kennis over vele facetten die met auto's en met autoracen te maken heeft. Die brede kennis blijft altijd handig.

Nieuwe BMW op de markt
"Ik ben nu bezig voor BMW een nieuwe raceauto te testen. Daar kan ik verder nog niks over zeggen." Op het BMW-circuit in Zuid Frankrijk is ze veel te vinden, met het testen van de vele facetten van auto's van haar werkgever. "Elke auto is weer net even anders en dat vergt steeds weer een net iets andere rijstijl. Dat maakt dat ik me telkens goed moet voorbereiden op die verschillen, om er mee te kunnen presteren."

Bij de wedstrijden die ze meedoet voor BMW doet ze met verschillende GT-versies mee. Daarin zal ze geen kampioen worden, want ze doet per klasse geen volledig kampioenschap mee. Ze doet daarin ervaring voor zichzelf op en ervaring voor haar werkgever BMW in het doorgeven van de eigenschappen van de wagens.

In september op TT-circuit Assen
Aan alle acht wereldwijde races in de W-Series met de Formule 3-wagens doet Beitske in 2020 uiteraard mee, want die eerste plaats staat hoog op de verlanglijst. Twee van die races zijn tegelijkertijd met de Formule 1, te weten in Austin Texas en in Mexico. In Nederland doet de W-Series op 5 september Assen aan, in het weekend dat ook de DTM-race op het TT-circuit wordt gehouden. 

"De W-Series zijn boven verwachting goed ontvangen, we kregen meteen al veel persaandacht en publiek, dat ging geweldig. Er kwam na een aantal races ook steeds meer publiek dat speciaal voor ons kwam en we kwamen ook overal op TV. Dat is echt geweldig." Verschil in rijstijl tussen deze vrouwenwedstrijd en de andere races waarin ze
tussen de mannen racet ziet ze overigens niet. "Alle vrouwen in de W-Series racen ook al jaren tussen de mannen en we zijn niet anders gewend dan om zo te racen. Uiteraard heeft iedereen toch altijd zijn/haar eigen rijstijl, maar dat heeft volgens mij niet met het verschil tussen mannen en vrouwen te maken."

Dagelijks met haar sport bezig
Ze heeft ontzettend veel zin in het nieuwe raceseizoen van 2020 en werkt eigenlijk dagelijks aan het verbeteren van haar niveau. Want als ze niet aan het racen of aan het reizen is, dan is ze aan het: sporten. "Als ik thuis bij mijn ouders ben, dan stap ik vaak op mijn racefiets om door Friesland te fietsen. Het is hier zo heerlijk rustig, je kunt veel kilometers maken, dat is echt fijn. Als ik hier ben train ik ook in de sportschool van het Thialf-stadion."

In de garage van haar ouderlijk huis staan bovendien nog enkele fitnesstoestellen. En een rollerbank voor de racefiets, zodat ze onder dak kan fietsen als het buiten regent. Elke dag is ze wel op één of andere manier met haar hobby en werk bezig. Want vergis je niet, je moet fit zijn om in een racewagen te scheuren. "Er komen heel wat G-krachten op je lichaam. Daarom doe ik ook nek-trainingen om mijn nek sterk te maken, core-stability, krachttrainingen en ook duursport omdat je dat bij het racen ook nodig hebt."

Zonder airco en stuurbekrachtiging
Want races duren zo'n twee uur waarin je elke 'split-second' vol geconcentreerd moet zijn, in een wagen zonder airco met brullende hete motor, stuur zonder stuurbekrachtiging en om te remmen moet je goed kracht zetten. "Je moet wel zo'n honderd kilo kunnen wegdrukken om goed te kunnen remmen", glimlacht ze.

Beitske doet het met veel plezier want ze vind het geweldig. Ze leeft het leven dat ze altijd al wilde leven, van de stap om op haar vijftiende van school af te gaan heeft ze nog geen moment spijt. "Dit is echt waar wat ik altijd al wilde doen. Heerlijk."

Meer berichten