Vanaf 2026 zullen de treinen in Friesland geen bestuurder meer hebben, maar zelfrijdend zijn.
Vanaf 2026 zullen de treinen in Friesland geen bestuurder meer hebben, maar zelfrijdend zijn. Foto: Arriva

Over vijf jaar zelfrijdende treinen in Friesland

Politiek

FRIESLAND - Over maximaal vijf jaar zullen er in Friesland zelfrijdende treinen rijden, zonder machinisten. Dat schrijven het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, beheerder ProRail, vervoerder Arriva en de provincies Friesland en Groningen in een gezamenlijk persbericht.

Ook wordt 270 kilometer aan spoorlijn in het Noorden aangepast zodat het spoorbeveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System) optimaal kan werken. Want zonder bestuurder zal de veiligheid goed moeten worden gewaarborgd door de systemen. Het personeel wordt uiteraard omgeschoold om met het nieuwe beveiligingssysteem te kunnen werken.

Spoorlijnen worden aangepast, personeel omgeschoold

De nationale overheid en de provincies Groningen en Fryslân investeren samen onder andere in het ombouwen van de treinen en het opleiden van personeel. De komende tijd zullen de afspraken tussen de betrokken partijen worden vastgelegd.

Het huidige treinbeveiligingssysteem ATB (Automatische Trein Beïnvloeding) is volgens hen aan vervanging toe. Door nu niet meer te investeren in het oude systeem, maar eerder dan gepland over te stappen op ERTMS bespaart het Rijk 60 miljoen euro. Dit bedrag wordt geïnvesteerd in materieel en opleidingen. Hierdoor dalen de kosten voor de provincies Groningen en Fryslân die als concessieverlener verantwoordelijk zijn voor het vervoer op deze regionale lijnen.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat): “Door de Noordelijke regionale spoorlijnen van ERTMS te voorzien, creëren we een proeftuin waar we veel van kunnen leren. Groningen en Fryslân hebben eerder al laten zien dat ze graag voorop lopen met innovatieve spoorprojecten. De proeven met zelfrijdende treinen en waterstoftreinen zijn hier mooie voorbeelden van.”

De voordelen van zelfrijdende treinen:

Ook voor reizigers heeft het treinbeveiligingssysteem ERTMS voordelen. Zo verhoogt het systeem de veiligheid op het spoor en kan het spoor efficiënter worden gebruikt, waardoor er meer treinen kunnen rijden en de betrouwbaarheid van de dienstregeling wordt vergroot. Ook kunnen in de toekomst mede dankzij ERTMS zelfrijdende treinen worden ingezet.

Treinen kunnen straks dichter op elkaar rijden

Spoorlijnen in heel Nederland worden voor 2050 van het treinbeveiligingssysteem ERTMS voorzien. Dit systeem is veiliger en zorgt ervoor dat treinen dichter op elkaar kunnen rijden, waardoor er bijvoorbeeld meer treinen kunnen rijden. 

In Europa is afgesproken dat dit systeem de Europese standaard wordt, waardoor grensoverschrijdend treinverkeer voor zowel personen als goederen gemakkelijker kan plaatsvinden. Voordat op het nieuwe systeem kan worden overgestapt, is het nodig om het spoor aan te passen. 

Treinverkeer kan straks makkelijker over landsgrenzen rijden

Ook worden er zo’n 1300 treinen omgebouwd en ruim 15.000 medewerkers opgeleid om met ERTMS te kunnen werken. Op een aantal baanvakken in Nederland is ERTMS al in bedrijf, bijvoorbeeld op de Betuweroute en de Hanzelijn.

Namens de provincie Fryslân zegt gedeputeerde Avine Fokkens: ”We zijn trots op onze spoorverbindingen in Noord-Nederland. ERTMS maakt die nóg betrouwbaarder. Ook wordt het aanpassen van treindiensten eenvoudiger en goedkoper.”

Anne Hettinga uit Sneek, CEO van Arriva Nederland die het personenvervoer op deze ERTMS-trajecten levert: “Wij hechten als Arriva veel waarde aan veiligheid en innovatie. In Limburg doen we al ervaring op met de inbouw van ERTMS. Het is fijn dat dit in het Noorden nu opvolging krijgt en we ook daar het spoor veiliger en beter kunnen benutten.”

Ministerie betaalt meer dan 300 miljoen euro

Voor de aanpassingen aan het spoor zal het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat meer dan 300 miljoen euro uittrekken. Daarnaast bedragen de kosten voor het ombouwen van zo’n 70 treinen en het opleiden van 200 FTE personeel 90 miljoen euro. Hiervan zal 60 miljoen euro door het Rijk worden betaald, 20 miljoen euro door de provincie Groningen en 10 miljoen euro Friesland. Naar verwachting kan in 2026 op het traject Harlingen Haven- Leeuwarden met ERTMS worden gereden.


Afbeelding
Gemeentehuis Weststellingwerf kleurt blauw vanwege jubileum Canadian Royal Airforce Politiek 1 uur geleden
Afbeelding
Steeds meer boeren in Friesland stappen over op kruidenrijk grasland Agrarisch nieuws 3 uur geleden
Rieneke van Tongeren
Rieneke van Jongeren vertelt over haar boek: ´Mahmoud & Mahmoud´ Evenement 5 uur geleden
Afbeelding
Duidelijkheid over beheer oevers langs Friese vaarwegen Natuur 17 uur geleden
Het afkoppelen van de regenpijp.
Week van de Groene Tuin helpt Friezen op weg om tuin te vergroenen Natuur 19 uur geleden
De leden van Agora Club Súd East Fryslân houden van 4 t/m 25 april een online veiling via hun Facebookpagina. De opbrengst is bestemd voor een beleeftafel voor Odensehuis Dirk Baron in Drachten.
Agora Club 14 houdt online veiling voor Odensehuis Dirk Baron Verhalen uit de buurt 22 uur geleden
Afbeelding
Tweede Paasdag: Miniatuur & Modelbouwspektakel Steenwijk Evenement 28 mrt, 08:00
Afbeelding
Campagne Doortrappen feestelijk van start Gezondheid 27 mrt, 20:00