zondag 29 november, 2020 11:18
Logo rondomvandaag.nl/Stellingwerven
<p>Andr&eacute; van der Jagt ontwikkelde een innovatief systeem voor desinfectiezuilen</p>

André van der Jagt ontwikkelde een innovatief systeem voor desinfectiezuilen

André van der Jagt: ‘Als ondernemer ben ik constant op zoek naar wat mensen nodig hebben’

NOORDWOLDE - Friesland kent meer dan 50.000 ondernemers. Het zijn harde werkers met passie voor hun vak die vaak ook een belangrijke functie binnen lokale samenlevingen vervullen. Het is dan ook jammer dat juist de coronacrisis hen zo hard raakt. Toch laten lokale ondernemers juist in deze tijd zien uit welk hout ze gesneden zijn. Met creativiteit en flexibiliteit bieden ze weerstand tegen de economische gevolgen van de pandemie. Dat laat ook André van der Jagt van het bedrijf Galatec uit Noordwolde zien: “Als ondernemer moet je altijd op zoek gaan naar wat mensen nodig hebben.”


André van der Jagt is geboren in Hilversum maar verhuist op zijn elfde naar Oosterstreek in Weststellingwerf. Zowel zijn vader als grootvader zijn ondernemer geweest, dus het ondernemerschap zit bij André in het bloed. Als kind is hij al druk in de weer met het bedenken van creatieve oplossingen en in zijn zoon ziet hij dezelfde oplossingsgerichtheid. “Dan vindt hij wat houtjes en komt hij terug met een krukje. Geweldig vind ik dat.” Zelf heeft hij de kunst van het ondernemen van zijn eigen vader afgekeken. “Hij leerde mij om mijn boerenverstand te gebruiken. Om een oog op de markt te houden en uit te vinden wat iemand nodig heeft.”

Dat doet hij ook in april, wanneer de lockdown-maatregelen versoepelt worden. “Ik zag lokale bedrijven hannesen met desinfectie pompjes. De batterijen waren leeg, het desinfectiemiddel was op of er klopte niets van de dosis, waardoor er een berg papieren zakdoekjes naast lag. Ik dacht: dit kan beter.” André ziet mogelijkheden en gaat aan de slag. 

Met zijn bedrijf Galatec, dat hij samen met compagnon Maarten Bos oprichtte, doet hij veel ervaring op in het ontwerpen en produceren van las- en snijwerk. Wat dat betreft past het ontwerpen van een nieuw soort dispenser precies in zijn straatje. “Ik wilde iets maken dat je met de voet kan bedienen. Zo heb je niet het probleem dat de batterij leeg raakt. Daarnaast wilde ik het de ondernemers zo makkelijk mogelijk maken. De dispenser is gemaakt van roestvrijstaal zodat het stevig is en lang mooi blijft. Het reservoir is relatief groot zodat je hem niet vaak hoeft bij te vullen. Daarnaast is RVS veel duurzamer dan bijvoorbeeld plastic, daarvan is immers een deel niet recyclebaar, wat vervolgens in de oceaan beland.” Daarbovenop zorgt André ervoor dat de prijs van de dispenser laag blijft, zodat ook kleine ondernemers er eentje kunnen aanschaffen.

“Zodra ik de tekening af had, maakten we gelijk een proefexemplaar,” vertelt André. De eerste dispencer is een feit, maar nog niet naar wens. “Dan ga je experimenteren; wat werkt wel, wat werkt niet? Ik vind het belangrijk dat de dosering goed is. Met één pompje moet er precies genoeg handgel op je hand zitten. Niet teveel, niet te weinig.” De dispensers krijgen de naam HADEVOPO en gaan in productie. Eerst per stuk maar inmiddels maakt hij ze per dertig. “Dan heb je altijd genoeg liggen als een bedrijf er meerdere nodig heeft.”

Dat komt vaak voor, want steeds meer nationale én internationale bedrijven weten Galatec te vinden. “Ze staan overal! Amsterdam, Groningen, Leeuwarden en zelfs Frankrijk, maar ook nog steeds in de buurt hoor, bijvoorbeeld op de basisschool hier in Noordwolde. We hebben er een aantal palen staan, maar hebben ook miniversies gemaakt voor groep 1 en 2, zodat de zeep niet in hun ogen spat. Al met al worden die palen 450 keer per dag gebruikt. Het is fijn om te zien dat wat je maakt echt werkt. Het is eigenlijk een heel simpel mechanisme, maar bedenk het maar eens.”

Vindingrijkheid en een goed verhaal

Volgens André is het belangrijk dat je als ondernemer vindingrijk bent. “Vaak is de markt al verzadigd, dan moet je als zelfstandige een manier vinden hoe je de bestaande producten zo kunt verbeteren, dat het te vermarkten is. Creatief blijven en oog houden voor de markt, als je dat als ondernemer kan, dan kom je ver.” André bezit over dat talent. Wanneer hij ergens naar binnen loopt, ziet hij vaak al hoe hij een proces kan vergemakkelijken of versnellen. “Op de één of andere manier zit dat in mij. Meestal zie ik het al gelijk voor me.” Maar ondernemen is natuurlijk niet alleen een goed idee hebben, vindt André, je moet ook beschikken over goede verkooptechnieken. “Vroeger moest je als ondernemer een management-diploma hebben. Dat hoeft nu niet meer, maar ik denk dat dat wel een toegevoegde waarde heeft. Je kunt niet zomaar iets doen. Eerst moet je goed nadenken en je afvragen; is er behoefte aan mijn product, wat voegt het toe aan de markt, willen mensen er voor betalen en wat voor prijs? Eerst denken, dan doen.”

Een goede verkooptechniek is dus belangrijk. Volgens André is dat bij hem deels aangeboren, deels aangeleerd. “Je moet niet te agressief zijn, maar ook niet te snel opgeven. Het kan soms moeilijk zijn om de juiste balans te vinden.” Het belangrijkste is om een goed verhaal te hebben. “Verkopen is eigenlijk niets anders dan iemand overtuigen dat hij jouw product nodig heeft. Dat lukt met een goed verhaal, maar dan moet jouw basis ook goed zijn natuurlijk.” Daarnaast ziet André ook het belang van een sterk netwerk in, zeker in bepaalde branches. “Daarvoor zijn verkooptechnieken ook belangrijk. Je verkoopt dan niet je product, maar je diensten. Met een goed verhaal kom je overal tussen.”

Met zijn desinfectiezuil vond André dat gat in de markt waar hij naar op zoek was. Intussen heeft hij er honderden verkocht. Hij bewijst daarmee dat hij een echte ras-ondernemer is; een creatieve doorzetter die altijd op zoek is naar wat beter, sneller of goedkoper kan.

André van der Jagt van Galatec ontwikkelde een innovatieve desinfectiezuil

Benieuwd naar de HADEVOPO desinfectiepomp, neem dan snel even een kijkje op www.galatec.nl

Meer berichten