dinsdag 27 oktober, 2020 12:59
Logo rondomvandaag.nl/schouwen-duiveland

Schell Fysiotherapie adviseert en begeleidt

  Zorg & Welzijn

Ook voor schouderblessures: beter voorkomen dan genezen

Zierikzee – Een blessure aan je nek of schouders is erg vervelend; het beperkt je in allerlei dagelijkse handelingen en sport. Net als veel andere kwalen kun je dit dus beter voorkomen dan genezen. Fysiotherapeut Erwin Schell weet raad. 


In de locaties van Schell Fysiotherapie in Zierikzee en Ellemeet kun je onder andere voor manuele therapie en sportfysiotherapie terecht. Erwin ziet in zijn praktijk vooral veel mensen met schouderproblematiek. “Tegenwoordig is dat echt wel een hot item bij mensen die een bovenhandse sport doen zoals volleybal of tennis. Wat ik het meeste zie, zijn peesklachten.

De oorzaak is vaak houding gerelateerd.” Voorbeeld: Zit je rechtop, dan heb je voldoende ruimte om je arm omhoog te steken. Maar als je te ver naar voren zit met je schouders, is de ruimte om je arm omhoog te steken veel kleiner. 

Aandacht voor begeleiding

Erwin legt uit wat vervolgens het probleem is. “De pezen moeten door een kleine ruimte bewegen. Dat geeft nogal wat irritatie op de pezen, waardoor mensen klachten krijgen en de beweging niet meer kunnen maken en zelfs moeite hebben met slapen.” Door goede begeleiding zou je dat kunnen verminderen. “Als ze bij mij komen, zijn ze eigenlijk al te laat. 

Ik begrijp dat trainers en coaches het ook niet altijd in de gaten hebben, maar advies en begeleiding vanuit die hoek zou goed zijn. Ik heb geen idee of dat in trainersopleidingen aan de orde is, wat mij betreft mag daar meer aandacht voor zijn.” Afhankelijk van de klacht kun je met twee weken klaar zijn tot soms wel pas na een half jaar tot een jaar. 

Klachten door thuiswerken

Naast de behandeling van schouderklachten, wordt dryneedling ook vaak toegepast in de praktijk. Hierbij worden naaldjes in de spier geprikt die daardoor snel aanspant en weer ontspant. “Die methode werkt goed bij zowel acute als langdurige spierpijn. We zitten de laatste tijd veel thuis te werken, aan de keukentafel bijvoorbeeld. Daardoor ontstaan extra klachten.” Erwin raadt aan om ieder kwartier even van je stoel af te stappen en te zorgen voor een juiste hoogte van je bureau en stoel. In beweging blijven is sowieso goed. Zie je het niet zo zitten om naar de sportschool te gaan? “Wandelen is altijd goed, hardlopen ook als je het rustig opbouwt. Wel belangrijk als je in de winterdag en –avond sport: trek goede kleding aan en zorg dat je gezien wordt!” 

www.schellfysiotherapie.nl

Meer berichten