Nyck de Vries is de eerste Nederlandse Formule E kampioen.
Nyck de Vries is de eerste Nederlandse Formule E kampioen. Foto: Foto's: Formule E

Ambitieuze Nyck de Vries droomt nog steeds van Formule1

Sport

FRIESLAND - Nyck de Vries (26) kijkt terug op een bijzonder jaar. Hij wint als eerste Nederlander (en Fries!) het prestigieuze Formule E-wereldkampioenschap, reist als reserverijder van Mercedes mee in het kielzog van Lewis Hamilton en is zelfs even in beeld voor een F1-stoeltje voor 2022. RondOm Vandaag maakt de balans op met de autocoureur.

Op jonge leeftijd wint hij al de ene na de andere karttitel, om op 15-jarige leeftijd door het Formule 1-team van McLaren ingelijfd te worden in hun talentenprogramma. Nyck de Vries is voorbestemd tot grootse successen in de autosport. Maar wanneer hij de overstap van de karts naar de autosport maakt, krijgt de coureur uit Uitwellingerga het moeilijk. Hij worstelt, maar De Vries geeft niet op. Hij hervindt zich en wint in 2019 het Formule2-kampioenschap. Mercedes strikt hem voor het Formule E-kampioenschap, hij wordt benoemd als reservecoureur van het F1-team, maakt in Abu Dhabi zijn F1-debuut tijdens een test en wint als kers op de taart de Formule E-titel. “Het is mooi”, zegt hij bellend vanuit een taxi die hem van het vliegveld in Nice naar zijn appartement in Monaco brengt, “maar ik ben nog niet tevreden. Het is nooit genoeg. Iedere coureur droomt ervan om de Formule 1 te halen en dat is mij nog niet gelukt. Ik kan dus nog niet achterover leunen, want ik ben nog niet geslaagd in mijn missie.”

Niet snel tevreden

Typisch voor de jonge coureur die niet snel tevreden is. Wel benadrukt hij dankbaar te zijn. “Ik ben van ver gekomen en ben oprecht blij met de kansen die ik heb weten te benutten. Het heeft nieuwe deuren geopend en daar ben ik erg happy mee. Dankbaar is misschien wel de beste omschrijving.” Hij is als eerste Nederlander Formule E-kampioen. “Natuurlijk is dat mooi, maar het is nooit mijn droom geweest. Ik ben altijd met Formule 1 bezig geweest. Het merendeel van de jongens die nu F1 rijdt, is van mijn generatie. We hebben altijd tegen elkaar geracet en ik zit daar niet tussen. Dat steekt soms. Anderzijds, race ik in andere hoog aangeschreven klassen en ben ik competitief en dat is ook wat waard. Er is sowieso een groep rijders die ook goed zijn, die thuis zitten en helemaal niet kunnen racen. Dat probeer ik me altijd te realiseren. Ik neem niets voor lief, maar tegelijkertijd is het menselijk om meer te willen en vooruit te kijken.”

Volgend seizoen zal hij als fabriekscoureur van Mercedes zijn titel proberen te verdedigen Verder houdt hij zijn opties open. Mede omdat de fabrikant besloten heeft na 2022 uit de Formule E te stappen. “We voelden het aankomen dat ze wilden stoppen, maar in eerste instantie kon ik het moeilijk te geloven. Elektrisch racen is relevant, maar het moet ook betaald worden. Het is een beslissing van hoger hand. Jammer, maar het laat tegelijkertijd ook zien dat je niks voor lief kunt nemen in de autosport. Je moet altijd de focus houden op je job en prestatie. Dat is je enige manier om je carrière in leven te houden en nieuwe deuren te openen.”

Naar Amerika voor IndyCar-test

Die beslissing van Mercedes zal ongetwijfeld mee hebben gespeeld in de keuze van De Vries om zijn vleugels uit te slaan in Amerika. Daar heeft hij op 6 december getest voor Meyer Shank Racing, de regerend Indy500-winnaar.Hij heeft hij gelijk zijn visitekaartje afgegeven in Amerika door de snelste tijd te noteren. De Vries: “Ik wilde ervaren hoe die wereld is. Ik volg IndyCar al een tijd en ben altijd nieuwsgierig naar geweest hoe het is om in Amerika te racen. En waarom ook niet? Je weet als coureur eigenlijk nooit niet wat je te wachten staat dus houd ik alle deuren open.”

Heel begrijpelijk want de F1-deur leek dit jaar open te staan voor de 26-jarige om alsnog achter het net te vissen. Hij werd genoemd als coureur bij Williams en later Alfa Romeo. Volgens Mercedes-teambaas Toto Wolff is De Vries klaar voor F1, maar heeft het niet zo mogen zijn. Over zijn flirt met de koningsklasse van de autosport zegt hij: “Met Formule 1 weet je eigenlijk nooit hoe dichtbij of ver je er vanaf bent tot echt gebeurd. Of niet. Het speelde zich voornamelijk buiten mij om. Ik ben reserverijder bij Willams en Mercedes. Verder is F1 haast ongrijpbaar. Het is buiten mijn controle: het enige dat ik kan doen is presteren op het circuit.”

Ik heb veel respect voor Lewis Hamilton en vind dat hij meer krediet verdient voor wat hij jaar in, jaar uit presteert

Toch heeft hij wel degelijk op de baan aan de Formule1 kunnen proeven. Een jaar geleden maakte hij in Abu Dhabi zijn debuut tijdens een test. En half december mocht hij weer in de Mercedes plaats nemen. “Daar ben ik enorm dankbaar voor en ik heb ook echt geprobeerd te genieten. Het blijft een unieke ervaring en kans. Een Formule 1-auto besturen is toch de ultieme droom.” Daarnaast was hij het afgelopen jaar regelmatig bij Grand Prix’ aanwezig is als reserverijder. “Dat is heel bijzonder. Mercedes is het meest succesvolle F1 team van de laatste twee decennia. Maar ik sta daar niet met open mond te kijken. Dit is mijn wereld en het is geweldig dat ik daar mag zijn om te leren.” Hij doet dat in het kielzog van wereldkampioen Lewis Hamilton. “Ik heb veel respect voor Lewis en vind dat hij meer krediet verdient voor wat hij jaar in, jaar uit presteert. Iedereen heeft het alleen maar over hoe goed de Mercedes is, maar daar heeft Lewis ook zijn aandeel in. Het is daarnaast geweldig om te zien hoe gemotiveerd hij nog steeds is. Veel mensen kijken niet verder en zien alleen zijn bijzondere outfits of vinden zijn mening te aanwezig, maar als je hem aan het werk ziet, zie je iemand die enorm gedreven en gefocust is om te slagen. Zijn motivatie lijkt op een geen enkele manier minder dan tien jaar geleden. Dat is bijzonder en ik zie dat zo’n grote motivator in een team echt een impact heeft en dat is enorm inspirerend.”

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Succesvol jubileumspel in Leeuwarderbos voor 95-jarig bestaan Scoutinggroep Burmania Sport 22 minuten geleden
Afbeelding
Leeuwarden doet voor de derde keer mee aan het NK Tegelwippen Algemeen 2 uur geleden
Afbeelding
Campagne Doortrappen feestelijk van start Gezondheid 14 uur geleden
Afbeelding
FryslânDOK: Prins Dokkum Cultuur 16 uur geleden
Pelle Schlichting (links) en Evert Stellingwerf (rechts)
Officiële opening van eerste snellaadplein in Leeuwarden voor elektrische trucks en bedrijfswagens Duurzaamheid 19 uur geleden
Afbeelding
De trap schilderen? Ga aan de slag met Sikkens trapverf Algemeen 21 uur geleden
Afbeelding
Chantal Jager (20) staat voor de tweede keer op rij in de finale van Miss Beauty of Friesland Persoonlijke verhalen 22 uur geleden
Afbeelding
Ontwikkelkader Spoordok: Stadsterp van de toekomst! Politiek gisteren