Rijkele Dijkstra
Rijkele Dijkstra Foto: Johan Vogelzang

Dijkstra Assurantiën accuraat sinds 1976: Korte lijnen en goed advies

Zakelijk

Leeuwarden -  Dijkstra Assurantiën is opgericht in 1976. "Dat ons bedrijf zo lang bestaat geeft wel aan dat wij verstand van zaken hebben en een schat aan ervaring hebben opgebouwd", zegt directeur Rijkele Dijkstra. "Deze ervaring gebruiken we om onze relaties op de juiste manier te adviseren." Zowel voor bedrijven als particulieren is en blijft Dijkstra een onafhankelijke adviseur.

Hij en zijn 11 medewerkers 'shoppen' bij de meeste verzekeraars en voor hypotheekadvies bij de hypotheekverstrekkers, selecteren de beste opties en adviseren die aan hun klanten. "Naast onze kernactiviteit verzekeringen hebben we ook nog een RegioBank waar particulieren en ondernemers terecht kunnen voor al hun bankzaken. Sinds 2012 hebben we met Thomas Assuradeuren onze 'eigen' verzekeraar in huis."

Dijkstra Assurantiën: advies op maat
"Verzekeren wordt door velen als saai bestempeld maar dat is ons vak echt niet. Door alle wetgeving, regelgeving, premieverhogingen en verzekeraars die zich terugtrekken uit bepaalde branches, is het een uitdaging om voor particulieren en vooral ondernemers en bedrijven een passend pakket verzekeringen te vinden."

"Wij gaan niet automatisch voor de goedkoopste optie. Natuurlijk, een lage premie is altijd leuk, als het kan doen we dat ook. Toch gaan wij uit van advies. Dekking en voorwaarden kunnen sterk afwijken bij de verzekeraars en je wilt toch wel goed verzekerd zijn als je een schade hebt. Een paar eurootjes voordeel nu kan dan een grote strop betekenen."

Ook voor complexe bedrijven
"Bij bedrijven komen we vaak 'adviezen' gebaseerd op een lage premie tegen. Inventarisatie van de risico's en het kundig afdekken van deze risico's is de basis, daarna komt de premie. We verzekeren veel horecabedrijven en we zien dat deze ondernemers, als ze al via een ander verzekeringen hebben afgesloten, niet weten hoe ze verzekerd zijn en aan welke voorwaarden (clausules) ze moeten voldoen."

"Dit wordt door bepaalde adviseurs gewoon niet goed besproken. Wij houden wat dit betreft de vinger aan de pols. Liever onze klant wat vaker op het hart drukken dat hij er voor moet zorgen dat bijvoorbeeld de elektrische- en gasinstallaties regelmatig worden gecontroleerd of gekeurd, dan niets zeggen en bij een grote schade kunnen vaststellen dat er niets wordt uitgekeerd."

Zorg en inkomen
"We vinden advies op het gebied van zorgverzekeringen iets heel persoonlijks en laten onze klanten zelf een keuze maken uit de aanvullende dekkingen. Waar ik persoonlijk wel een grote voorstander van ben is de vrijheid van keuze van zorgverlener. Binnenkort begint de zorgcampagne weer. Wij stellen onze relaties een tool ter beschikking waar ze zelf kunnen vergelijken en kiezen tussen tien verzekeraars."

Arbeidsongeschiktheid ondernemers
Arbeidsongeschiktheid voor ondernemers is ook een actueel item. "Met het doorzetten van het pensioenakkoord wordt iedereen verplicht verzekerd. Vaak worden deze verzekeringen te duur gevonden of zeggen ondernemers 'ik ben nooit ziek'. Lekker kort door de bocht. We vinden over het algemeen altijd wel een betaalbare oplossing en de premies zijn aftrekbaar voor de belasting. En voor de mensen die nooit ziek worden? Een enge ziekte of ongelukje kan iedereen overkomen en hou ook rekening met je partner en kinderen."

"We hebben dit jaar een grote stap gemaakt in automatisering en het aansluiten van nieuwe volmachtgevers (verzekeraars). Hierdoor hebben we voor de particulier een mooi verzekeringspakket staan waarbinnen ze de producten van diverse verzekeraars kunnen combineren." Zo kan Dijkstra Assurantiën die producten uitkiezen die goed bij hun relaties past.

Voordelen van Thomas Assuradeuren
Een mooie uitdaging voor Dijkstra is om zijn (Friese) collega's deelgenoot te laten maken van de voordelen van Thomas Assuradeuren zodat ze  ook hun klanten dit pakket te kunnen aanbieden. Ondanks de diversiteit in verzekeraars behoudt de klant de voordelen van een pakket zoals pakketkorting en één aanspreekpunt bij een schade of wijziging.

Snelle afhandeling"Omdat de polis-opmaak en schadeafwikkeling 'in huis' gebeurt (aan de Spanjaardslaan 141 in Leeuwarden, red) gaat dit veel sneller dan via een nationale verzekeraar. In Friesland zijn we nuchter, waarom ingewikkeld als het makkelijk en sneller kan. Daarom heeft Thomas Assuradeuren een grote toegevoegde waarde voor ons en onze klanten."

"Grote verzekeraars en andere grote bedrijven zijn een beetje gek geworden met hun telefooncentrales en medewerkers in een eerste lijn en in een tweede lijn." Bij Dijkstra Assurantiën en Thomas Assuradeuren krijg je geen doorkiesnummer, maar altijd een vriendelijke medewerker die kennis van zaken heeft of anders snel kan doorschakelen naar een collega die het net wat beter weet. Rijkele: "Korte lijnen en direct een helder antwoord, dat werkt!"

dijkstra-assurantien.nl

Afbeelding
Afbeelding
Column Rijkele Dijkstra: Ons veilige gevoel Column 3 uur geleden
Beeld ter illustratie
Meer natuur in polder Siderius bij Earnewâld Natuur 6 uur geleden
Afbeelding
Column Melissa: Uit de kast komen is niet alleen bevrijdend voor jezelf, maar ook voor anderen Column 9 uur geleden
Afbeelding
Burgemeester sluit woning Amelandsdwinger vanwege grote drugsvondst 112-Nieuws 11 uur geleden
Afbeelding
Column Desirée van Dijk-Attema: Uitstellen Column 23 apr, 18:00
Denise Campbell (links) en Laura Smeets (rechts)
Keramiekmuseum Princessehof lanceert nieuwe podcastserie genaamd 'Porseleincast' Algemeen 23 apr, 16:00
Afbeelding
Hondje Binky in de bemiddeling Stichting SOS voor huisdieren Friesland Algemeen 23 apr, 14:00
© Foto: Hoge Noorden / Jacob van Essen. Europaparty Oldehoofsterkerkhof Gedeputeerde Sijbe Knol en Wethouder Hein Kuiken
Brunzyn X Bokoedro, Gladde Paling en Kroegtijgers op het podium tijdens dé Europaparty op 11 mei in Leeuwarden Evenement 23 apr, 12:46