Friese initiatiefnemende ondernemers Haise Bosma, Erik Eerhart en Wytze Visser
Friese initiatiefnemende ondernemers Haise Bosma, Erik Eerhart en Wytze Visser Foto: De Onderneming

Talkshow wil Friese ondernemers bijstaan in coronatijd

Zakelijk nieuws

De allereerste talkshow van het Friese initiatief De Ondermening wil Friese ondernemers die last hebben van de coronacrisis helpen aan informatie en inspiratie. De Ondermening is opgericht door de Friese ondernemers Haise Bosma, Erik Eerhart en Wytze Visser. Joyce Walstra van MKB-Noord, wethouder Friso Douwstra van gemeente Leeuwarden en psycholoog Bernard Maarsingh schuiven aan bij de eerste editie op 30 januari.

Deze online talkshow is te volgen op zaterdag 30 januari tussen 11.00 en 12.00 uur. “Wij gaan het hierbij hebben over het verborgen, mentale leed bij de ondernemers tijdens de coronacrisis en wellicht daarna”, zeggen de initiatiefnemers. De nieuwe online talkshow van De Ondermening heet ‘Met de zaken op tafel’. Een voorproefje vind je op deze Youtube-link: https://www.youtube.com/watch?v=h_HjNKMPNmA&t=8s.

Coronacrisis is zwaar voor ondernemers

De coronacrisis blijft maar aanhouden en is voor vele ondernemers ontzettend zwaar. De initiatiefnemers: “We zien dat er vanaf maart aandacht is voor de regelingen die worden aangeboden om ondernemers financieel enige steun te bieden. We zien gelukkig ook de creatieve oplossingen die ondernemers bedenken om het hoofd boven water te houden.”

Aandacht voor het mentale leed van ondernemers

“Allemaal met de gedachte om je bedrijf overeind te houden. Waar in het algemeen weinig aandacht voor is, is het verborgen leed van ondernemers, met name het mentale leed. De druk die het onzekere met zich meebrengt. Gaan we het redden of niet. Dit is precies het scenario dat we regelmatig willen bespreken tijdens de online talkshows van De Ondermening.”

‘s Nachts wakker liggen van de rekening die moeten worden betaald

De initiatiefnemers leven met de ondernemers mee die door de coronaregels getroffen zijn. “Plotseling ziet de wereld er anders uit. Daar waar je normaal gesproken controle over had, heb je nu ineens niet meer. Natuurlijk blijf je keihard werken. Daarmee heb je het altijd gered. Je stroopt de mouwen op, je zeurt niet. Je kijkt vooruit en ziet kansen. Maar wat als je door de crisis nauwelijks kansen ziet, de handel wegvalt en je ‘s nachts wakker ligt van de rekeningen die je steeds moeilijker kan betalen?”

“Wat als je het gevoel bekruipt dat je het misschien niet redt? Blijf je in je eentje knokken en sterk voor je naasten? Voor je medewerkers? Voor je collega’s? Je bent toch geen loser? De mentale druk is enorm groot, wellicht te groot. Herken je dit scenario?

De Ondermening is een initiatief van Haise Bosma (Smart Camel Events), Erik Eerhart (Progressio Training en Coaching) en Wytze Visser (Cellen/Merkmakers). Het is de bedoeling van hun De Ondermening om niet de voor de hand liggende zaken van het ondernemen te behandelen, maar om de onderliggende zaken te belichten.

Achter de doeken van Aerial Yoga Sport 3 uur geleden
Campagne Doortrappen feestelijk van start Gezondheid 15 uur geleden
FryslânDOK: Prins Dokkum Cultuur 17 uur geleden
Gerrit en Els willen nooit meer weg uit Heerenhage.
Op pad met camper, boot of motor, maar altijd komen Gerrit en Els weer thuis in Heerenhage Wonen 23 uur geleden
De Bibliotheek en Steunpunt de Barones bieden hulp bij belastingaangifte Verhalen uit de buurt 27 mrt, 10:00
Van Dal mannenmode viert Waanzinnige Winkelweek Algemeen 27 mrt, 08:00
Groot onderzoek naar koopgedrag in Fryslân eind maart van start Politiek 26 mrt, 18:00