Klaas de Wrede wil dat zijn klanten zich thuis voelen bij hem in de winkel, dat zie je terug in de inrichting van de winkel
Klaas de Wrede wil dat zijn klanten zich thuis voelen bij hem in de winkel, dat zie je terug in de inrichting van de winkel

Ondernemer Klaas de Wrede: ‘Een klant moet zich thuis voelen’

Zakelijk

JOURE - Friesland telt meer dan vijftigduizend ondernemers. Harde werkers met passie voor hun beroep, die vaak ook nog een belangrijke rol spelen in de samenleving. Reden genoeg om in de krant een lokale ondernemer in het zonnetje te zetten. Klaas de Wrede is de ondernemer achter Woonvoordeel de Wrede en leerde het vak van zijn vader en grootvader: “Mijn vader vond het belangrijk dat elke klant met een goed gevoel naar buiten liep. Een klant moet zich thuis voelen: die les les heb ik altijd in mijn achterhoofd.

Woonvoordeel de Wrede is een gevestigde naam in de regio, Klaas de Wrede staat aan het roer. Zijn opa begon ooit die winkel, niet persé een woonwinkel, maar een plek waar je van alles kon kopen. Het was zijn vader die van de winkel een meubelzaak maakte en zo nam Klaas het bedrijf over.

De winkel was dus altijd al een familiebedrijf, toch voelde Klaas zich niet verplicht om hetzelfde pad op te gaan als zijn vader en grootvader: “Het is absoluut mijn eigen keuze geweest om de winkel over te nemen. Vanaf mijn dertiende werkte ik er al met veel plezier. Eerst hielp ik met kleine klussen, daarna ging ik de verkoop in en vond dat prachtig. Het idee dat ik later zelf ondernemer zou zijn, trok mij aan. De vrijheid van het ondernemerschap, maar ook de kans om mensen gelukkig te maken met mooie meubels, dat vind ik nog steeds het mooiste aan het vak.”

‘Het is een prachtig beroep’

Net als dat Klaas zich niet verplicht voelde om de winkel over te nemen, pusht hij op zijn beurt zijn kinderen niet om het stokje over te nemen: “Ik heb twee dochters en een zoon, maar het ziet er niet naar uit dat zij de winkel gaan overnemen. Ze hebben hele andere interesses. De jongste heeft wel even in het bedrijf gewerkt, maar het paste niet bij hem. Natuurlijk vind ik dat jammer, maar aan de andere kant, ze moeten doen wat ze zelf leuk vinden. Dat vind ik als vader heel belangrijk.” Het verkopen van mooie meubels is de passie van Klaas: “Het is een prachtig vak. Er zijn altijd nieuwe producten te ontdekken en het is mooi als de klant tevreden de winkel uit gaat.”

Mensen zijn sneller zat van hun meubels omdat ze veel thuis zijn

De coronacrisis raakte de meubelbranche minder dan andere branches. Klaas merkt het in zijn winkel: “Mensen zijn meer thuis en zijn dan sneller hun bank, tafel of televisiemeubel zat. Wat dat betreft hebben we qua verkoop niet veel last van deze pandemie.” Tijdens de vorige crisis, de kredietcrisis van 2008, werden meubelzaken daarentegen wel hard geraakt. Klaas zag andere zaken sneuvelen. Ondernemers, die meer collega waren geworden dan concurrent, gingen failliet: “Die tijden waren echt slecht, voor ons allemaal. Noodgedwongen zijn we toen verhuisd naar een andere locatie. Het was een stapje terug, maar achteraf gezien was het één van de beste beslissingen die ik ooit heb gemaakt. Je moet als ondernemer in zulke tijden creatief blijven en je niet uit het veld laten staan. Zo ervaarde ik de verhuizing ook, als een creatieve en flexibele oplossing.”

‘Een klant moet zich thuis voelen’

In de tijd dat Klaas ondernemer is heeft hij veel lessen geleerd uit eigen ervaring, maar hij neemt ook lessen mee van zijn vader: “Er zijn altijd dingen die je meekrijgt,” vertelt hij trots; “Mijn vader vond het belangrijk dat elke klant met een goed gevoel naar buiten liep. Een klant moet zich thuis voelen: die les les heb ik altijd in mijn achterhoofd. Je moet de mensen niet zien als een nummer, maar iedereen persoonlijk benaderen. Een praatje, een kopje koffie, een begroeting aan de deur. Dat zijn dingen die opvallen en waarmee je je kunt onderscheiden.”

‘Groot worden hoeft niet altijd’

Er zijn ook andere dingen die je moet kunnen als ondernemer, denkt Klaas: “Creativiteit is belangrijk. Je moet kunnen inspelen op de markt maar vooral ook niet te veel willen.” Dat heeft hij op de harde manier moeten leren: “Achteraf gezien was het oude pand veel te luxe en veel te duur voor ons. Ik heb moeten leren dat het soms beter is om eenvoudiger te blijven. Minder werknemers op de vloer, maar meer bekende gezichten. Groot worden hoeft niet altijd, soms zit je kracht juist in het persoonlijke.”

‘Als je bank kapot is, heb je toch een nieuwe nodig’

Vol vertrouwen kijkt Klaas naar de toekomst van zijn bedrijf: “Meubels blijven altijd nodig en de markt trekt altijd weer bij. Tijdens een grote crisis moet je je daaraan vasthouden.” Hoewel hij er niet echt mee bezig lijkt te zijn, zou de coronacrisis weer een nieuwe economische crisis teweeg kunnen brengen. Dat zou ook de meubelbranche kunnen raken. Toch is hij daar niet bang voor: “Als je bank kapot is, heb je toch een nieuwe nodig. In onze showroom hebben we kwalitatief goede meubelen voor relatief lage prijzen. Daar blijft vraag naar, dat weet ik zeker.”

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het team van Elina's Salon, sinds kort te vinden in 't HuiZ.
Straal door innerlijk en uiterlijk welzijn Gezondheid 12 minuten geleden
Afbeelding
Onderzoek: Hier worden in Friesland de meeste fietsen gestolen Algemeen 16 uur geleden
Afbeelding
Treinen en bussen ook in Fryslân 3 minuten stil Algemeen 16 uur geleden
Afbeelding
''Beachvolleyballen zit weer in de lift'' Sport 20 uur geleden
Ritske en zijn dochter Binnie in de showtuin van Poelman Bestratingen.
Poelman Bestratingen viert 25-jarig jubileum Algemeen 22 uur geleden
Anna Molleman.
'Een veilig schoolklimaat is het allerbelangrijkste' Educatie 19 apr, 08:00
Afbeelding
Onderzoek: dit is het meest gebruikte supplement in Friesland Gezondheid 19 apr, 08:00
Afbeelding
Nieuwe subsidie voor innovatieprojecten in de landbouw in Noord-Nederland Agrarisch nieuws 18 apr, 18:00