dinsdag 17 september, 2019 19:25
Logo rondomvandaag.nl/heerenveen
Foto: Johan Vogelzang

Friese Waterpolitie: ga goed voorbereid het water op

  Politie

Waterprovincie Fryslân is een geweldig recreatiegebied voor alles wat maar kan drijven, in vele vormen en groottes is het ook deze zomer weer een gezellige boel, van Sneekermeer tot Fluessen, Burgumermar, Tjeukemeer, Slotermeer, Pikmeer, Alde Feanen, IJsselmeer, Waddenzee. De waterpolitie (Afdeling Toezicht te Water van de Eenheid Noord Nederland) wijst er graag op dat iedereen goed op elkaar let én zich aan de regels op het water houdt.

Veiligheid op het water wordt vaak onderschat
Want dat het nodig is om op te letten, hebben enkele dodelijke ongevallen de laatste jaren bewezen. "Je moet weten wat de verkeersregels zijn, anders kan het echt goed fout gaan", zegt 'chef water' Gerben Kooistra. Kooistra, districtelijk coördinator Toezicht te Water van de Eenheid Noord-Nederland.

Enkele dodelijke ongevallen
"In de afgelopen jaren is er al eens iemand verongelukt op de Fluessen en een echtpaar is op het Prins Margrietkanaal bij Burgum overvaren door een vrachtschip en overleden. Dat soort ongelukken komt vooral door onwetendheid. Want een vrachtschip kan niet zomaar ineens stilstaan of uitwijken, mensen verkijken zich daar vaak op." Het vaarbewijs hebben en de regels kennen, Kooistra kan er niet vaak genoeg op hameren. Het is in ieders belang dat het goed gaat op het water, vooral voor de betrokken watertoeristen en ook voor de watersportgebonden bedrijven die hun brood verdienen aan het watersporttoerisme. Dodelijke ongelukken leiden tot een slechte beeldvorming en kan het vertrek van toeristen tot gevolg hebben.

Mensen wijzen op verantwoordelijkheid
Gerben Kooistra en Peter Pranger varen regelmatig samen over het Friese water in hun supersnelle P305 politiespeedboot. "Wij zijn er niet op uit om zoveel mogelijk mensen te bekeuren, maar om zoveel mogelijk mensen te wijzen op hun verantwoordelijkheid", zegt Pranger. Pas als iemand meerdere keren in de fout gaat, wordt een bekeuring uitgedeeld. Die zijn niet mals, het niet kunnen tonen van een vaarbewijs loopt bijvoorbeeld meteen al in de papieren vanwege de straf van 550 euro.

Verschil in snelheid wordt onderschat
Het snelheidsverschil tussen verschillende vaartuigen is bijvoorbeeld een belangrijk onderwerp. "In de Burgumermar is dit jaar een snelvaargebied ingesteld. Als je daar met een Valkje zeilt, is het verschil in snelheid met snelvaarders erg groot en moet je goed weten wat je doet, anders gaat het fout. "Niet iedereen kijkt bijvoorbeeld regelmatig achterom. Als je dan naar links of rechts gaat terwijl er net iemand jou aan het inhalen is, kan dat fout gaan." Motorjachten op het Prinses Margrietkanaal varen zo'n zes tot negen kilometer per uur. "Als er dan een vrachtschip van 110 meter je inhaalt met 14 kilometer per uur, moet je niet ineens oversteken want zo'n vrachtschip kan niet zomaar uitwijken." Het klinkt simpel, dat achterom kijken, maar wordt vaak vergeten.

Met motorjacht varen als een caravan
"Er zijn er echt bij die met hun motorjacht varen alsof het een caravan is, zonder de kracht en de invloed van de wind en het water te kennen", zegt Pranger. Meestal betreft dat mensen die een boot huren. De mensen die zelf een boot hebben, kennen de regels vaak beter. Al is dat niet altijd zeker.

Kooistra: "De regels staan in De Wateralmanak. De regels daarvan gelden voor heel Nederland. Die moet verplicht aanwezig zijn bij elk schip met een kajuit. Dat boek is zo dik als een bijbel, dat leest bijna niemand." Dus blijft de taak als waarschuwende toezichthouder een belangrijke voor de waterpolitie.

Instanties en ondernemers helpen mee
Hij vervolgt: "We doen het gelukkig met meerdere organisaties op het water, zoals de Rijkswaterstaat, Provinsje Fryslân, Staatsbosbheer, It Fryske Gea, die ook bootjesmensen wijzen op hun verantwoordelijkheden."

Zeven PWO'ers (Professionele Watersport Ondernemers) staan de politie bovendien bij nacht en ontij bij om eerste hulp en levensreddende handelingen te verrichten. "Die bedrijven zitten van Lemmer tot Drachten aan het water, worden opgepiept bij een calamiteit en kunnen veel eerder ter plaatse zijn dan wij. Ik ben erg blij met deze samenwerking. Veiligheid op het water gaat ons allemaal aan, dat moeten we samen bereiken."

Meer berichten