vrijdag 18 oktober, 2019 11:48
Logo rondomvandaag.nl/heerenveen

Staatssecretaris Blokhuis (VWS) lanceert campagne Borstvoeding werkt!

Dit jaar is het 100 jaar geleden dat in Nederland het voedrecht werd ingevoerd, waardoor het voor vrouwen gemakkelijker werd om borstvoeding en werk te combineren. Toch blijkt dit nog steeds een uitdaging voor veel vrouwen. Om werkende vrouwen die borstvoeding geven extra te ondersteunen, lanceert het Voedingscentrum de campagne Borstvoeding werkt! Dit gebeurt tijdens de Landelijke Borstvoedingsweek, die op 30 september van start gaat. Staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) trapt de campagne af door de eerste deurhanger aan de kolfruimte op het ministerie te hangen.

Staatssecretaris Blokhuis: "Het is 100 jaar geleden dat het voedrecht in de wet werd opgenomen. Hoog tijd dus om vrouwen die borstvoeding willen geven, nu ook overal 100% te steunen. Omdat het goed is voor de gezondheid van vrouwen en kinderen. Veel werkgevers hebben het natuurlijk al goed voor elkaar. Maar als dat nog niet zo is, is deze nationale borstvoedingsweek een goed moment om als werkgever je mouwen op te stropen en het snel te regelen!" 

In deze video licht Blokhuis de campagne verder toe:

Waarom deze campagne
Veel vrouwen willen graag borstvoeding blijven geven als zij gaan werken. Maar ze missen soms faciliteiten en ondersteuning op hun werk. Zoals een geschikte kolfruimte en steun bij collega's en leidinggevenden. Werkgevers kunnen veel doen om hierbij te helpen. Met de campagne geeft het Voedingscentrum werkgevers handvaten hoe ze hun organisatie borstvoedingsvriendelijker kunnen maken. De campagne is een initiatief van het Voedingscentrum en de Landelijke Borstvoedingsraad (LBR).
 
Positieve effecten voor werkgevers
Een goed beleid rondom borstvoeding levert een organisatie heel veel op. Werkgevers dragen hiermee bij aan de gezondheid van werknemers en hun baby's. Dat zorgt onder andere voor minder verzuim. Kinderen die borstvoeding hebben gekregen zijn de eerste jaren namelijk minder vaak ziek. Ook kan het ondersteunen van medewerkers die borstvoeding (willen) geven het imago van organisaties versterken: intern, maar ook extern.

Borstvoeding en werk op de agenda
In de campagne geeft het Voedingscentrum werkgevers tips om een goed beleid rondom borstvoeding vorm te geven. Goede voorzieningen bieden is belangrijk, maar dat geldt zeker ook voor steun van de werkgever en collega's onderling. Het komt voor dat borstvoeding een lastig bespreekbaar onderwerp is binnen organisaties. Door het onderwerp op de agenda te zetten voelen vrouwen die borstvoeding geven zich beter ondersteund. De kans dat ze langer doorgaan met borstvoeding geven is hierdoor groter. Met alle voordelen die daarbij horen.

Nieuwe materialen
Het Voedingscentrum heeft voor de campagne nieuwe materialen ontwikkeld die werkgevers gratis kunnen bestellen. Zoals een checklist, waarmee werkgevers eenvoudig kunnen zien aan welke punten ze wettelijk moeten voldoen. Ook de deurhanger, gratis te bestellen bij het Voedingscentrum, is onderdeel van de campagne. Die kunnen werkgevers gebruiken om het gesprek met werknemers over borstvoeding makkelijker te maken. Daarnaast is er een campagne op social media, waar het onderwerp onder de aandacht gebracht wordt met de hashtag #borstvoedingwerkt.

Meer informatie? Kijk op www.voedingscentrum.nl/borstvoedingwerkt

Meer berichten