Afbeelding
Foto: Basisschool de Buitenkans

Onderwijsconcept basisschool de Buitenkans komt van pas tijdens coronacrisis

Educatie

HEERENVEEN - Niet meer naar school, je huiswerk maken aan de keukentafel en een totaal andere leeromgeving. De coronacrisis heeft grote gevolgen voor schoolgaande kinderen. Ook voor kinderen van basisschool de Buitenkans in Heerenveen. Alleen werken zij met een vernieuwend onderwijsconcept:  Reggio Approach. Leerlingen zijn dankzij deze methode gewend om vanuit hun eigen interesses te leren. Hierdoor pakken ze het thuis ook snel op, delen ze zelf hun dag in en zijn werkboekjes niet nodig. De onderwerpen waarover ze nu willen leren veranderen wel, merkt de school. Ouders zijn tevreden over hoe het thuis gaat: “Ze leren ook thuis nog steeds van elkaar en worden hierdoor gemotiveerd om zelf ook te blijven onderzoeken.”     

Ook een virtuele kring motiveert 
Het individuele kind staat centraal op de Buitenkans, een basisschool in Heerenveen met net iets meer dan 100 leerlingen. Juffen en meesters laten zich leiden door hetgeen de kinderen graag willen leren. Vanuit hun eigen interesse dus. Dit delen ze iedere dag met elkaar in de kring. Dit gaat gewoon door tijdens de coronacrisis, alleen dan digitaal. Alle kinderen springen thuis achter de computer en hebben een videokringgesprek. Een aantal kinderen vertellen wat ze de dag ervoor hebben onderzocht. Irene Reitsma, moeder van leerlingen Feija en Hidde: “Het mooie aan de virtuele kring is dat elk kind ook in deze situatie steeds wat anders inbrengt, zodat ze ook van elkaar blijven leren. Het motiveert mijn kinderen enorm om zelf ook verder te onderzoeken.”

Onderzoeken op school loslaten 
Leerlingen van de Buitenkans onderzoeken door antwoorden op hun eigen vragen te vinden: ze vragen specialisten, duiken de boeken in, struinen internet af of bestuderen de biologiepop. Thuis zijn ze hierin beperkt. Theo Rinsma, directeur van de basisschool, vertelt waarom ze de onderzoeken aanpassen op deze situatie: “We willen voorkomen dat kinderen de hele dag informatie op internet opzoeken. Daarom laten we de onderzoeken van school een beetje los. Een groep gaat nu bijvoorbeeld aan de slag met het thema bloemen en planten. Ze hebben inmiddels een bloemenpers gemaakt, zoeken bloemen in de natuur én onderzoeken welke planten ze hebben gevonden.”

Situatie laat kinderen nieuwe dingen leren 
Theo merkt dat  interesses van kinderen verschuiven in deze situatie. Leerlingen leren anderen dingen dan op school: “De leerlingen zijn heel inventief. Ze leren hoe ze een videovergadering opzetten en hoe ze digitaal presentaties aan elkaar kunnen geven. Ook zijn sommige kinderen zelfs in staat de microfoon van iemand anders uit te zetten.”

Open voor kinderen van ouders met vitale beroepen 
Kinderen van ouders met vitale beroepen kunnen nog steeds terecht op de Buitenkans. Er zijn iedere dag twee begeleiders en maar een handjevol kinderen. De school probeert het normale ritme vast te houden. Theo: “Ook de kinderen op school kruipen iedere ochtend achter de computer voor het kringgesprek. Niet alleen voor het contact met de begeleiders, maar juist ook met de andere kinderen uit de groep.”

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Steeds meer boeren in Friesland stappen over op kruidenrijk grasland Agrarisch nieuws 2 uur geleden
Afbeelding
Wie was Abe Lenstra? Sport 2 uur geleden
Afbeelding
Duidelijkheid over beheer oevers langs Friese vaarwegen Natuur 14 uur geleden
Het afkoppelen van de regenpijp.
Week van de Groene Tuin helpt Friezen op weg om tuin te vergroenen Natuur 16 uur geleden
Op deze plek in Katlijk komt straks een geweldige speeltuin, hopelijk met uw hulp!
Katlijk komt samen voor speel- en ontmoetingsplek Algemeen 22 uur geleden
Afbeelding
Achter de doeken van Aerial Yoga Sport 28 mrt, 08:00
Afbeelding
Campagne Doortrappen feestelijk van start Gezondheid 27 mrt, 20:00
Afbeelding
FryslânDOK: Prins Dokkum Cultuur 27 mrt, 18:00