donderdag 16 juli, 2020 04:52
Logo rondomvandaag.nl/goereeoverflakkee

Hoe is het om hoogsensitief te zijn? ‘Durf jezelf te laten zien zoals je bent’

  Zorg & Welzijn

Stel je schrikt snel van harde geluiden, of je bent doodmoe van een verjaardagsfeestje. Of je weet van jezelf dat je niet tegen veranderingen kunt. Grote kans dat je hoogsensitief bent en dat misschien zelf nog niet in de gaten had.

Ook bij Ellen Oosting uit Zierikzee duurde het een tijdje voor het kwartje viel. Ellen stond tien jaar voor de klas, in het basisonderwijs en aansluitend was ze vijf jaar lang kindercoach. Anderhalf jaar geleden maakte ze de overstap naar het coachen van volwassenen: ze specialiseerde zich in moederschap, opvoeden en hooggevoeligheid. Ze ging steeds meer lezen over hoogsensitiviteit en zich daarin specialiseren, vooral gericht op moeders. Daarnaast gaat ze volgend schooljaar ook weer als juf voor de klas staan.

Erfelijkheid

“Hoogsensitiviteit is niet iets wat je hebt, maar wat je bent,” legt Ellen uit. “Het is een karaktereigenschap. Tijdens mijn workshops toon ik een lijstje van verschillende kenmerken: een echte eyeopener. Alle ballen in de lucht willen houden maar toch twijfelen aan jezelf, moeite met keuzes maken, lastig grenzen kunnen stellen en veel behoefte aan rust hebben bijvoorbeeld. Moeders signaleren vaak eerst hoogsensitiviteit bij hun kinderen en komen er dan pas achter dat ze zélf ook hoogsensitief zijn. Het is namelijk vaak erfelijk en het komt erop neer dat je zenuwstelsel buitengewoon gevoelig is.” 

Bewuste keuzes

Hoogsensitieve mensen kunnen vaak goed situaties en personen aanvoelen. Tegelijkertijd is dat ook een valkuil, want je constant bewust zijn van je omgeving vréét energie. Ellen: “Je moet leren sommige gevoelens bij anderen te laten. Focus je op jezelf. Bewuste keuzes maken die goed voelen voor jou en grenzen leren stellen. Verder denken hoogsensitieve mensen al snel tien stappen vooruit en overzien ze situaties erg goed, alleen zien ze daardoor ook beren op de weg die er niet altijd zijn. Ga het probleem niet uit de weg, is mijn boodschap. Als coach los ik problemen niet op, ik begeleid mensen op weg naar meer vertrouwen in zichzelf. Het is zó mooi om dan bijvoorbeeld een berichtje te krijgen van iemand die nu voor zichzelf durft op te komen en meer kiest voor zichzelf.”

Eigenschappen

Hoogsensitiviteit uit zich op verschillende manieren. Ellen: “Ik herken ook heel veel van de kenmerken en situaties bij mezelf. Ik ben bijvoorbeeld een enorme perfectionist en ik ben gevoelig voor stemmingen van anderen. Zorgzaam zijn en graag voor anderen zorgen is ook zo’n kenmerkende eigenschap. Verder hoor ik álle gesprekken in een ruimte- als juf in een klas hoor en zie ik alles. Dat oog voor detail is weliswaar handig, maar ook vermoeiend.” Het is goed om ook je mindere dagen te leren accepteren en zaken te nemen zoals ze zijn, leren we van Ellen. 

Tot rust komen

Een andere tip is om je eigen manier te vinden om tot rust te komen. Wandelen werkt heel goed. Maar ook muziek luisteren, dansen of koken kunnen manieren zijn om je rust te vinden. Ellen: “Bedenk zo’n oplossing op een rustig moment. En ga op zoek naar wat je gevoel je wil vertellen. We zijn geneigd snel dingen weg te moffelen, omdat we er geen tijd voor hebben, maar je gevoel wil gevoeld worden. Mensen denken soms dat dingen uitzoeken veel tijd kost. Het is juist andersom, heb ik gemerkt. Als je iets benoemt, wordt de situatie duidelijk.” Veel mensen zoeken naar bevestiging van de buitenwereld, terwijl die bevestiging in henzelf zit. “Durf jezelf te laten zien zoals je bent,” raadt Ellen aan. Een aanrader van Ellen om zelf te lezen: het boek ‘Hoogsensitief ouderschap,’ van Bieke Geenen. 

Meer berichten