zaterdag 22 februari, 2020 11:08
Logo rondomvandaag.nl/goereeoverflakkee
Foto: De Trouwringenspecialist

We kopen een trouwring vaker ergens anders

Aantal juweliers in de winkelstraten neemt af

Het is hét symbool van een huwelijk; de trouwring. Een sieraad dat staat voor de verbintenis met je geliefde. Was het vroeger standaard dat je daarvoor een afspraak maakte bij de juwelierswinkel, tegenwoordig kan dat ook op andere manieren. Online of bij een bedrijf dat puur en alleen gespecialiseerd is in trouwringen.

De trouwring lijkt misschien maar een, letterlijk, heel klein onderdeel van een huwelijk. Toch heeft het voor velen een belangrijke betekenis. Je draagt hem doorgaans iedere dag, de rest van je getrouwde leven. Dan moet dat wel een sieraad zijn waar je honderd procent blij mee bent. Er zijn best veel dingen waar je vooraf over na moet denken: wat is je budget, wat voor materiaal wil je, wat is je stijl en welke gravure moet erin. Op internet kun je heel veel ideeën opdoen en bekijken wat de mogelijkheden zijn. Vervolgens kun je online je ringen kopen of gewoon naar een juwelierszaak, maar steeds meer mensen kiezen ervoor om een trouwringenspecialist te bezoeken.

Ondergeschoven kindje

Oliver Wind van De Trouwringenspecialist legt uit: "Eigenlijk is dat een beetje een tussenvorm. Je ziet steeds vaker dat mensen niet meer traditioneel naar de juwelierszaak gaan om hun trouwringen uit te kiezen. Dat heeft er ook mee te maken dat er steeds meer juweliers zijn die hun zaak sluiten. Ze hebben geen opvolging of zijn niet meegegaan met de online ontwikkelingen." Bovendien vraagt het volgens Wind grote investeringen om een grote collectie dummy's in huis te hebben. Dat wil en kan niet iedere juwelier. De verkoop van trouwringen is een beetje een ondergeschoven kindje geworden bij de juwelier. "Het uitkiezen van trouwringen kost relatief veel tijd. Niet iedere juwelier heeft daar het personeel voor. Als op zaterdag je winkel volstaat en je bent ook nog eens twee uur per bruidspaar kwijt om ringen uit te kiezen en je hebt andere klanten, dan zit je al met een dilemma."

Drempel verlagen

Een ander nadeel dat Wind ziet is dat de keuze beperkt is. Juweliers zijn vaak gebonden aan een paar fabrikanten en een beperkt aanbod van dummy trouwringen. "En dan moet je uit boeken kiezen of van een tablet. Maar dat werkt voor veel mensen gewoon niet. Mijn ervaring is dat mensen online kijken naar wat ze willen, dan maken ze een afspraak en kunnen ze de dummy ringen op het tableau zien. Maar pas als ze hem om gedaan hebben, kunnen ze echt zien of het mooi staat." Wind is met zijn bedrijf ingesprongen op die ontwikkelingen. "De drempel om bij ons een afspraak te maken wordt steeds lager. Een groot voordeel is dat je bij ons privé zit, we twee uur de tijd voor je nemen, 's avonds open zijn en we keuze bieden uit 1750 dummy's. Dan slaag je praktisch altijd."
Tekst: Mariska den Hartog

Meer berichten