Wietske de Jong is ondernemer: ´Maak je droom concreet en ga er voor!´ | RondOm Vandaag regionaal nieuws voor Drachten en omstreken
woensdag 25 november, 2020 21:18
Logo rondomvandaag.nl/drachten
<p>&nbsp;Wietske de Jong van Werkstof bedrijfskleding </p>

 Wietske de Jong van Werkstof bedrijfskleding

Wietske de Jong is ondernemer: ´Maak je droom concreet en ga er voor!´

  Zakelijk

BUITENPOST - De maatschappelijke waarde van ondernemers is ongekend groot. Niet alleen verschaffen ze banen, zijn bedrijven plekken waar mensen elkaar ontmoeten, ze zorgen ook voor het eten op tafel. Ondernemers zijn kortom zijn van essentieel belang voor onze samenleving, zonder dat we daar dagelijks bij stilstaan. Friesland alleen telt al meer dan 50.000 bedrijven met een ondernemer aan het roer. Wietske de Jong van Werkstof bedrijfskleding is één van hen.


Wietske de Jong, een lokale ondernemer uit Drachten zit boordevol energie en ambities.Middenin de eerste coronacrisis, in april, start ze haar eigen onderneming Werkstof bedrijfskleding. Als leverancier van (huisstijl) bedrijfskleding wil zij de kracht en identiteit van bedrijven er uit laten springen. Wietske combineert functionaliteit en uitstraling, om zo tot een passende lijn te komen voor bedrijven. Naast bekende vaste merken levert Werkstof bedrijfskleding ook custom-made producten waarbij zij samen met de klant een eigen unieke lijn samenstelt en produceert.

Hoewel Wietske start tijdens de lockdown in het voorjaar waardoor de economie deels stil komt te liggen, gaat ze niet bij de pakken neer zitten. “Ik had voor de coronacrisis al besloten om voor mijzelf te beginnen en heb dat ook doorgezet. Ik besef dat veel branches het zwaar hebben en niet zullen investeren in nieuw personeel en bijbehorende bedrijfskleding. Daar heb ik alle respect voor. De hotels, horeca en representatieve functies zijn de branches waar ik mij in eerste instantie op wilde focussen. Die hebben het moeilijk dus heb ik mijn plan aangepast. Er zijn namelijk ook branches die het wel ongekend druk hebben. En juist daar heb ik nu mijn focus op gelegd.

”Dat Wietske ondernemer zou worden, is iets wat ze altijd in haar hoofd heeft gehad. Vanuit haar boerenfamilie krijgt ze veel mee van ondernemerschap en de samenhorigheid die er onderling is. “Aan de keukentafel zaten we vaak bij de gesprekken die onze ouders hadden met vertegenwoordigers of andere zelfstandigen. Ik herinner mij nog goed hoe interessant ik dat altijd vond.” Zo wordt het ondernemerschap er met de paplepel ingegoten: “Je bent als ondernemer zelf verantwoordelijk voor je falen én je successen. Door de juiste samenwerkingen aan te gaan met de juiste partijen probeer ik Werkstof bedrijfskleding voor zowel mijzelf als mijn klanten een succes te maken. Dat vind ik één van de mooiste kanten van mijn werk.”

Een passie voor mode & textiel heeft Wietske altijd al gehad: “Mijn idee was altijd om een mooie modezaak te starten, waarbij ik mensen kon helpen aan een goede outfit en ze daar meer zelfvertrouwen mee te geven. Want die kracht heeft kleding. Maar tijdens mijn eerst fulltime baan waar ik in aanraking kwam met bedrijfskleding, kwam ik erachter dat deze branche veel beter bij mij past. De combinatie van textiel, mode én samenwerkingen met ondernemers maakt het voor mij perfect.”

Maar hoe begin je dan als startende ondernemer in deze misschien wel lastige tijd? Wietske maakt de strategisch keuze door zich aan te sluiten bij netwerkclub BNI Drachtsterfeart:“Een goed netwerk is belangrijk. Wanneer mensen je vertrouwen en de handel gunnen, gaan er een hele hoop deuren voor je open die niet open zouden gaan zonder dat netwerk. Dat realiseer ik mij goed en ben dan ook dankbaar voor mijn contacten.” Dit is dan ook zeker één van de tips die Wietske mee wil geven aan (startende) ondernemers: “Sluit je aan bijeen actieve netwerkclub waar jij je thuis voelt.”

Daarnaast moet je als startende ondernemer gewoon hard werken. Je moet iets vanuit niets opbouwen, althans Wietske: “Je leest zoveel advertenties op bijvoorbeeld social media waarbij je tips & tricks krijgt om achteroverhangend en slapend rijk te worden. Hier geloof ik absoluut niet in, helemaal niet als starter. Het is eerst zaaien, nog een paar keer zaaien en dan oogsten. Je kunt nog zoveel boeken lezen en trainingen volgen, in de praktijk werkt het toch weer anders. Dat is het mooie aan ondernemen.” Flexibel zijn en anticiperen op de situatie. Volgens Wietske ligt daar de kracht van goed ondernemerschap.

Dat het ondernemerschap Wietske wel past, blijkt uit de manier waarop ze over haar bedrijf vertelt. Ze heeft inmiddels een aardig klantenbestand op kunnen bouwen en steeds meer bedrijven weten haar te vinden: “Zonder enige eigen acquisitie nog wel, en daar ben ik erg dankbaar voor. Ik vraag klanten soms hoe ze bij Werkstof terecht zijn gekomen. Vaak is het dan via mond-tot-mond-reclame of omdat zijn/haar buurman een social media bericht van Werkstof had geliked. Geweldig toch?” Zo wordt Werkstof bedrijfskleding steeds zichtbaarder.

Wat de toekomst voor haar in petto heeft? “Groeien! Er zijn volop plannen en ideeën. Maar één ding weet ik zeker, er komt geen grote showroom. Persoonlijk geloof ik niet in een enorme showroom boordevol bedrijfskleding waar bedrijven zich kunnen laten inspireren. Ze hebben helemaal geen tijd om naar die showroom te komen. Daarnaast bind je jezelf aaneen locatie waar je van 8 tot 5 van maandag tot en met vrijdag moet zijn. Daar ben ik geen ondernemer voor geworden.” Wietske heeft een ander idee bij het presenteren van haar bedrijfskleding. Maar dat idee houdt ze nog liever even geheim.

Lokale ondernemer in het zonnetje

Meer berichten