zaterdag 4 juli, 2020 16:11
Logo rondomvandaag.nl/drachten
Foto: Omnia

Wereldrestaurant Omnia begint take-away

Iedereen kan kennismaken met de smaken van de wereld

DRACHTEN – Na een paar weken verplicht de deur te hebben gesloten kan Omnia weer aan de slag. Met een take-out brengen ze nu de keukens van de wereld bij u in huis. De afhaalservice van Omnia is een poging om de schade te beperken en het team aan het werk te houden.. Het Drachtster restaurant is hard getroffen door de coronacrisis. Eigenaar Andre Chen: “We doen ons uiterste best om het Omnia-team bij elkaar te houden. Helaas is de overheidssteun niet genoeg om onze vaste lasten te betalen.”

Op 1 juni morgen restaurants weer open, maar bij Omnia zal er helaas geen vlag uit gaan. Het restaurant, waar plaats is voor 600 gasten, kan geen vorm geven aan de maatregelen van de overheid: “De nieuwe regel is dat er in het restaurant dertig mensen mogen zijn, inclusief personeel. Dat krijgen we gewoon niet voor elkaar. We staan normaliter al met meer dan dertig man essentieel personeel op de vloer, dan past er geen gast meer in,” aldus Andre. De versoepeling die in juli wordt voorspeld, biedt meer perspectief voor het restaurant. De verwachting is dat er dan 100 mensen in een restaurant mogen zitten. Voor Omnia zou dat betekenen dat ze maximaal zeventig gasten kunnen ontvangen: “Dat is wat realistischer, maar nog steeds niet rendabel voor ons.”

Omnia zit in de hoek waar de hardste klappen vallen. De noodhulp van de overheid is bij lange na niet toereikend om de vaste kosten te dekken. Door de hoge vaste lasten van het restaurant kunnen ze hooguit een paar dagen doen met de staatshulp die voor drie maanden is bedoeld. Daarnaast willen ze koste wat kost hun personeel behouden.

Daarom ontwikkelden ze een take-away; De gerechten van Omnia, maar dan aan je eigen eettafel. Omnia zou Omnia niet zijn als alles niet tot in de puntjes is uitgedacht. Daarom duurde het ook wat langer voordat ze de take-away op poten hadden gezet: “Maar je kan nog steeds van elke keuken genieten,” legt Andre uit: “De populairste keukens van Omnia zijn ook duidelijk ook het populairst bij onze afhaal. Vooral de sushi gaat als warme broodjes over de toonbank maar ook de wokgerechten worden veel besteld. Hier combineer je de basis (van bijvoorbeeld rijst of bami) met een heerlijk wokgerecht.”

Voordat iedereen van de afhaalgerechten konden genieten moest er nog heel wat gebeuren. Ze hebben al vroeg in het proces besloten dat ze alleen aan de slag zouden gaan als ze de veiligheid het team en de gasten konden garanderen. Verder moest er een nieuwe menukaart ontwikkeld worden en natuurlijk ging een nieuwe bestelsite in de lucht. Op de website is het mogelijk om online te bestellen én vooraf te betalen. Zo hoef je alleen maar het eten af te halen. Wel zo handig en snel. Natuurlijk is het ook mogelijk om telefonisch te bestellen en bij Omnia te betalen (wel met de pinpas).

Met de afhaal hopen de eigenaren en hun team weer wat inkomsten te genereren. Natuurlijk stonden ze ook te popelen om weer aan de slag te gaan.: “De eerste weken waren wel lekker, maar daarna gingen we ons vervelen. We willen natuurlijk gewoon doen waar we het beste in zijn: onze gasten grenzeloos laten genieten. Bestellen kan via:
www.restaurantomnia.nl

Meer berichten