woensdag 8 april, 2020 03:59
Logo rondomvandaag.nl/drachten

Sporten nu de sportscholen dicht zijn: creativiteit, motivatie en op gewicht blijven

Foto: Eigen foto

Nu sportscholen dicht zijn missen veel sporters een belangrijk deel van hun leven. Ik sprak met Joel* uit Drachten over creatief zijn, thuis-workouts doen en gemotiveerd blijven. 

Hoe voelde het voor jou toen de sportscholen in eerste instantie dicht gingen?
“Ik snap heel goed dat ze de sportscholen moesten sluiten vanwege corona, maar vond dit natuurlijk ook heel vervelend omdat ik elke dag sport. Fitness is voor mij niet alleen een sport maar ook een hobby. Daarom was het een zware klap toen ik hoorde dat ik niet meer naar de sportschool kon.”

En wat deed je om toch te kunnen trainen?
“Thuis kan je met je lichaamsgewicht heel veel doen en als je creatief bent kun je genoeg oefeningen bedenken om bezig te blijven. Ik heb een pull up stang thuis zodat ik kan optrekken bijvoorbeeld. Ook heb ik een dumbell waar ik mijn armen en schouders prima mee kan trainen. Daarnaast ben ik ook weer begonnen met extra cardio door te hardlopen. Er zijn ook een aantal sportparkjes buiten waar je met vrienden kan afspreken om elkaar extra motivatie te geven. Zo hoef je niet altijd alleen te sporten. (red. blijf wel op 1.5 meter afstand!)”

Je kunt nu dus lang niet naar de gym, zijn er ook lange periodes geweest dat je niet ging?
“Sinds ik ben begonnen met deze sport is het nooit voorgekomen dat ik voor zo’n lange periode niet ben wezen sporten. Ik heb wel eens een blessure gehad in mijn knie, schouder en pols. Als dat zo is geef ik genoeg rust aan het gewricht waar ik zoveel pijn had, maar ik ben nooit volledig gestopt met trainen. Want je kan prima je armen trainen als je knie tot rust moet komen.”

Wat betekent trainen voor jou?
“Trainen is één van de belangrijkste dingen in mijn leven. Als ik niet aan het sporten ben zit ik niet lekker in mijn vel. Het houdt me bezig en ik kan mijn hoofd even helemaal leeg maken.”

Heb je door de sluiting van je sportschool nu ook minder motivatie?
“Het geeft mij wel iets minder motivatie. Thuis sporten met alleen maar lichaamsgewicht kan je nooit zo goed je spieren trainen zoals je in de sportschool kan met alle gewichten en verschillende apparaten. Als je een thuis training doet ben je sneller geneigd om op te geven, merk ik. Ook kan ik mij er minder toe zetten.”

Heb je ook tips voor mensen die nu thuis zitten en niet kunnen sporten?
“Niet opgeven, je motivatie houden en blijf creatief. Alledaagse materialen kun je ook gebruiken om je lichaam te trainen. Bijvoorbeeld de trap; als je een trapgat hebt kan je hieraan gaan hangen en jezelf optrekken. De bank waar je normaal op zit kan je op een andere manier gebruiken door er bijvoorbeeld dips op te doen om je triceps te trainen. Zo zijn er genoeg plekken en materialen in het huis die je kan gebruiken om je lichaam alsnog te trainen. Zolang je creatief blijft is alles een mogelijkheid!”

Denk je dat veel mensen spiermassa gaan verliezen?
“Het ligt eraan hoe groot je bent, of je je aan je voedingsschema houdt en hoe jij omgaat met thuistrainingen. Als je echt een bodybuilder bent die bezig is voor een show en je kan ineens niet meer naar de sportschool dan zal je er zeker veel last van hebben, en verlies je misschien wel wat massa. Maar als je ervoor zorgt dat je goed blijft eten en alle voedingsstoffen binnenkrijgt zal het meevallen.”

“Voor de normale sporter die traint om er beter uit te zien en fitter te worden valt het wel mee. Je zal zeker niet in een korte tijd veel spiermassa verliezen, daar hoef je niet bang voor te zijn. Het is zelfs goed om eens in de zoveel tijd een weekje rust te nemen. Eigenlijk ligt het aan jouw motivatie. Wanneer je niet op je voeding gaat letten, alleen maar gaat bankhangen en niet traint is het een gegeven dat je een minder fit lichaam krijgt.”

“Je kan het ook van de positieve kant bekijken dat de sportschool dicht is. Er is mij bijvoorbeeld opgevallen dat ik oefeningen niet deed omdat ik deze gewoon niet fijn vond en voorkeur gaf aan de ‘leuke’ oefeningen. Nu is de sportschool dicht en moet ik allerlei manieren vinden om mijn lichaam te trainen met oefeningen die ik nog nooit heb gedaan. Hierdoor krijgt je lichaam rust van de zware oefeningen die ik jaren heb gedaan en ruil ik deze in door bewegingen te doen die mijn lichaam totaal niet gewend is. Denk aan een handstand tegen de muur en dan proberen op te drukken. Dit is een oefening waar je de bovenkant van je rug mee traint, maar vooral je schouders en triceps.”

Wat doe jij om verlies van spiermassa te voorkomen?
“Er zijn nu al een aantal weken voorbij en mijn lichaam is nu gewend aan de eigen lichaamsgewicht trainingen. Het maakt niet uit hoeveel push ups en pull ups ik doe. Ik krijg er geen spierpijn van en merk dat het te makkelijk wordt. Dit is het laatste wat ik wil want je moet jezelf altijd blijven uitdagen! Daarom heb ik besloten om een eigen sportschool te maken in huis. Ik heb een kamer helemaal verbouwd en fitnessapparatuur aangeschaft. Ik heb een squatrek gekocht, een bankdrukbank, verschillende stangen en meerdere dumbells. Door dat ik dit heb aangeschaft kan ik alle spiergroepen in mijn lichaam trainen. Met een stang kan je al heel veel oefeningen doen. De losse dumbells gebruik ik zodat ik ook oefeningen kan doen waar je maar één arm per keer gebruikt zodat je geen ongelijke spieren krijgt. Veel mensen maken nu een ‘home gym’ en er zullen bij mijn eigen sportschooltje in de toekomst zeker nog meer apparaten bijkomen!”

Vertel eens iets over je home gym
“Het is een kamer waar ik eerst met vrienden gezellig zat en een biertje dronk. Ik heb de tafel weggehaald, de bank uit de kamer gehaald en zoveel mogelijk ruimte gemaakt. Ik heb een spiegel neergezet zodat ik kan controleren of ik alle oefeningen goed doen en een muziekinstallatie gekocht zodat ik de muziek hard aan kan zetten. Daarvan krijg ik extra motivatie! Verder is het tot nu toe redelijk een kleine en eenvoudige gym, maar omdat ik nu creatief ben geworden door met beperkte middelen te moeten trainen kan ik genoeg oefeningen doen!”

*Joel is een gefingeerde naam. Zijn echte naam is bij de redactie bekend. 

Meer berichten