Afbeelding

Attractiepark Duinen Zathe in de jongeren top 50 van populairste dagattracties

Algemeen

APPELSCHA - De Friese dagattracties doen het goed. AquaZoo en Attractiepark Duinen Zathe staan voor het eerst in de jongeren top 50 van populairste dagattracties. Friesland scoort beduidend beter dan Groningen, dat als enige provincie geen enkele attractie met een nationale aantrekkingskracht heeft. Dit blijkt uit het Dagattracties Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 800 jongeren.

'Van alle Nederlandse uitstapjes vindt de Nederlandse jeugd AquaZoo het gezelligst. Een bijzondere prestatie omdat deze Friese dierentuin niet eerder in de top 50 van populairste dagattracties stond', aldus merkadviseur Hendrik Beerda. 'Het is nu vooral zaak dat AquaZoo zijn bekendheid gaat verhogen. De grote meerderheid van Nederland kent de naam AquaZoo nog niet.' 

Duinen Zathe in top 5 van gezelligste attractieparken van Nederland

De andere Friese nieuwkomer in de nationale ranglijst, Duinen Zathe, valt ook op. Dit attractiepark pakt direct de nummer 5 positie als het gaat om gezelligheid. 'Een goede start om verder te groeien, omdat jongeren gezelligheid het belangrijkst vinden bij een dagje uit', aldus adviseur Beerda. 'Het onderzoek van vorig jaar onder volwassenen onderstreept de kracht van Duinen Zathe. Toen kwam het park als best geprijsde attractiepark met het vriendelijkste personeel uit de bus.'

Vrijetijdsaanbod in Friesland veel sterker dan in Groningen

'Het onderzoek laat ook zien dat de provincie Friesland veel aantrekkelijker is voor gezinnen dan Groningen', vertelt Beerda. 'Friesland heeft naast AquaZoo en Duinen Zathe ook nog de twee nationale speeltuinketens Ballorig en Monkey Town binnen de provinciegrenzen. Groningen heeft geen enkele attractie van eigen bodem en moet het doen met alleen deze twee nationale ketens. Jongeren hebben dus geen enkele reden om Groningen te gaan bezoeken.'.

Onderzoek onder 800 jongeren van 4 tot 18 jaar

Het Dagattracties Merkenonderzoek is in 2010 met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Het onderzoek meet jaarlijks de reputatie van alle Nederlandse dagattracties. Voor het onderzoek van 2019 zijn 800 jongeren van 4 tot 18 jaar in twee stappen ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van alle leerzame en ontspannende attracties onderzocht. Daarna is voor de 50 spontaan bekendste uitjes navraag gedaan naar de merkkracht, het imago en de bezoekintentie.

Andere opvallende conclusies uit het Dagattracties Merkenonderzoek 2019 onder jongeren:

- Populariteit Rijksmuseum schiet omhoog onder jongeren

- Verbouwd biodiversiteitsmuseum Naturalis opent de deur, maar verliest aandacht van jongeren

- Walibi vinden jongeren het stoerst; museum over het lichaam CORPUS is het meest speciaal

- Nummer één dagattractie Efteling scoort op alle imago-aspecten een top 5 positie; kwaliteit is de meest onderscheidende eigenschap

Afbeelding
Provincie investeert bijna 300.000 euro in 80 jaar vrijheid Algemeen 57 minuten geleden
Afbeelding
Stichting Maatschappelijk Gamen brengt gamende jongeren met 'Koning Van' dichterbij de maatschappij Evenement 2 uur geleden
Beeld ter illustratie
Omwonenden Noordwolde-Zuid Spannen Rechtszaak aan Tegen Lelieteler Agrarisch nieuws 5 uur geleden
Afbeelding
Onderzoek: Hier worden in Friesland de meeste fietsen gestolen Algemeen 20 uur geleden
Afbeelding
Treinen en bussen ook in Fryslân 3 minuten stil Algemeen 20 uur geleden
Ritske en zijn dochter Binnie in de showtuin van Poelman Bestratingen.
Poelman Bestratingen viert 25-jarig jubileum Algemeen 19 apr, 12:00
Afbeelding
Aankondiging Open Avond donderdag 25 april Golfpark De Hildenberg 2024 Sport 19 apr, 08:00
Afbeelding
Onderzoek: dit is het meest gebruikte supplement in Friesland Gezondheid 19 apr, 08:00