zaterdag 8 augustus, 2020 16:20
Logo rondomvandaag.nl/Stellingwerven
Foto:

Veilig gourmetten en steengrillen tijdens de feestdagen

Het is zo lekker en gezellig, samen met vrienden en familie samen steengrillen of gourmetten tijdens de Kerstdagen. Je haalt het eten in huis maar hoeft niet als enige hele uren in de keuken te staan om de gerechten te bereiden. Je bereidt het gezellig kletsend en keuvelend samen aan tafel, ieder op zijn eigen wijze en in eigen hoeveelheid. Maar…… let wel op de veiligheid.

De kans op ziek worden is namelijk aanwezig, dus let goed op hoe jij met het eten omgaat en ook hoe je gasten dat doen. Want ziek worden wil niemand, zeker niet in een feestelijke periode. Wij hebben op de website van het Voedingscentrum hele handige tips gevonden zodat je gezond de Kerstdagen doorkomt. Voor de gezelligheid zorgen jij en je gasten zelf wel.

Voorkom schadelijke bacteriën

Met deze zeven tips voorkom je besmetting met schadelijke bacteriën en sluit je het jaar gezond af.

De eerste tip: Was goed je handen. Was voor en na het bereiden van de hapjes je handen met water en zeep. Vraag je gasten je voorbeeld te volgen. Was je handen ook na ieder toiletbezoek. Zo krijgen schadelijke bacteriën zoals listeria en salmonella minder kans.

Tip nummer twee: laat hapjes niet te lang buiten de koelkast staan. Zorg dat je koelkast koud genoeg staat. Vier graden Celsius is ideaal. Laat stukjes vlees en vis in geen geval langer dan twee uur buiten de koelkast staan. Vooral bij vlees en vis is dit belangrijk. Bij kamertemperatuur kunnen bacteriën sneller groeien. Wil je toch een paar stukjes rauw vlees op tafel laten staan? Dek ze in ieder geval luchtdicht af en zet de afgesloten doos op een koelelement, zo ver mogelijk van warmtebronnen vandaan.

Denk aan salmonella en e. coli

Tip drie: verhit het vlees en het vis goed. Verhit je eten goed. Bak je kip, vis of vlees, let dan extra goed op dat het goed doorbakken is. Schadelijke bacteriën verspreiden zich namelijk snel op rauw vlees en rauwe vis. Denk aan salmonella en E. coli (ook wel poepbacterie genoemd).

Als vierde tip is het verstandig om rauw voedsel en bereid voedsel gescheiden van elkaar te houden. Houd gourmetpannetjes en bestek voor rauw en gebakken hapjes gescheiden. Gebruik verschillende vorken voor rauw vlees en ook voor bereid vlees. Zorg dat jij en je gasten ze goed uit elkaar kunnen houden, bijvoorbeeld met kleurtjes.

Neem ook – en dat is tip vijf - vooral geen risico's met kliekjes. Heb je eten over? Zet rauwe vis en rauw vlees binnen twee uur terug in de koelkast. Vegetarische kliekjes en bereid vlees en vis kun je nog twee tot drie dagen afgedekt in de koelkast bewaren. Invriezen kan ook.

Meerdere porties maken

Tip zes is: maak meerdere porties. Als je gaat gourmetten let dan eens op de hoeveelheid die je opdient. Al die schalen met hapjes zien er mooi uit, maar het kan al snel te veel zijn. Het is beter om niet meteen alles wat je hebt op te dienen, maar het in gedeelten te doen. Wacht eerst tot de oude hapjes op zijn. Dan kun je de nieuwe, die alvast in de koelkast laten staan te wachten, veel veiliger opdienen zonder dat je bang hoeft te zijn dat bacillen en bacteriën er vat op hebben gekregen..

Tot slot, als tip nummer zeven: Download de 5x Veilig koken aan tafel kaart. Die kaart is te vinden en te downloaden vanaf de website www.voedingscentrum.nl. We wensen je smakelijke, gezellige én gezonde Kerstdagen toe en een gelukkig nieuwjaar.

Meer berichten